مقاله بررسی كبك

دسته بندي : فنی و مهندسی » دام و طیور
مقاله بررسي كبك در 10 صفحه ورد قابل ويرايش

مقدمه:

دردنيا گونه هاي متعددي از کبک وجود دارد که معروفترين آنها عبارتند از: کبک چوکر (Alectoris Chukar) ،

کبک صخره اي (Alectoris graeca) و کبک پاقرمز اروپايي (Alectoris rufa) . البته همه کبک ها پاقرمر هستند.

گونه هاي موجود در کشور ما بيشتر از نوع چوکر (Chukar) ميباشند.

از ديرباز در بسيار ي از کشور ها پرورش و نگهداري پرندگاني از قبيل قرقاول، بوقلمون و کبک، علاوه بر پرورش مرغ جهت تامين گوشت مصرفي انسان به ويژه جهت سليقه هاي خاص متداول بوده است.

در پاره اي از کشور ها نيز پرورش متراکم تعدادي از پرندگان وحشي نظير کبک متداول شده است. صنعت توليد و تکثير و پرورش کبک در ايران حدود سه سال است که توسط تعداد انگشت شماري از دوستداران شکار و طبيعت آغاز شده و دوستان پرورش دهنده موفق به توليد و تکثير کبک ايراني نيز گسته اند، و تجارب خوبي در اين زمينه کسب کرده اند. در حال حاضر مزارعي در استانهاي فارس، کرمان، سمنان، گلستان و اصفهان به اين فعاليت مشغول ميباشند.



خصوصيات ظاهري:

کبک پرنده اي است زيبا و خوش خوان که در طبيعت، در دامنه کوهها و شيب هاي کوهستاني، صخره ها و تپه ماهور ها زندگي ميکند.

به هنگام احساس خطر، از کوهها به سرعت بالا مي دود و معمولا اين کار را به پرواز ترجيح ميدهد. گوشت اين پرنده بسيار خوشمزه و به لحاظ ارزش غذايي نسبت به ديگر طيور از موقعيت ممتازي برخوردار است.

اين پرنده معمولا داراي پوششي با پرهاي خاکستري است و گلولي نخودي رنگ با نوار حاشيه هاي پهن سياه بوده و از زير شکم و پهلو ها خالهاي کشيده زيبايي به چشم مي خورد. پاها و منقارش سرخ رنگ است و نر و ماده لحاظ شکل ظاهري تفاوت چندتني با يکديگر ندارند.

کبک نر به طور عمومي بزرگتر از ماده ميشود، در حالي که سر ماده بيضي شکل ميباشد، هم کبک ماده و هم نر در پشت پاها بر آمدگي شبيه ميخ دارند که در نرها برآمدگي بزرگتر ميباشد.

وزن پرنده نر حدود 540 گرم و وزن ماده حدود 500 گرم ميشود.

در طبيعت حدود 15-12 عدد تخم ميگذارد اما با پيش بيني هاي خاص اين تعداد در بستر به حدود 40 عدد ميرسد و اين امر از اهميتي ويطه در پرورش اين پرنده و توليد آن برخوردار است.

قد پرنده حدود 35 سانتيمتر است و در اواخر زمستان جفت گيري ميکند. در اين هنگام گله از هم متلاشي شده و هر نر وماده با هم بصورت جفت زندگي ميکنند و تا پايان ايام جوجه کشي باهم ميمانند و حتي گاهي پرنده نر روي تخم ها ميخوابد.




دوران جوجه بودن:

جوجه هاي کبک در نوزادي مانند جوجه هاي بلدرچين و قرقاول مي باشند. جوجه کبکها براي ابتلا به بيماريها و انگلها مستعد هستند. جاي غذا و محفظه هاي آبخوري بايد در اولين روز مهيا و بهداشتي شده باشد.

آنتي بيوتيک ها و دارو هاي پيشگيري کننده بسيار مفيد هستند. دارو ها را ميتوان در آب و غذا و حتي در آبخوري هاي اتوماتيک و برابر با نسبت هاي داده شده از سوي توليد کننده مخلوط نمود.

جوجه ها براي توده شده بسيار مستعد هستند. اين مسئله بايد مورد توجه مديريت مزرعه باشد که دليل روي هم جمع شدن آنها چيست؟

جوجه ها اگر سردشان باشد يا ترسيده باشند، روي هم جمع ميشوند. توجه زيادي به پرنده کنيد و ببينيد که آنه منطقه راحت خود را بدون ازدحام و تجمع انتخاب کنند. حمام خاک براي اهداف مهمي کارآمد است. اين کار به آراستن و صاف کردن پر ها و برطرف کردن انگلهاي خارجي کمک ميکند. اگر پرندگان از انگلهاي خارجي در رنج هستند ميتوانيد پودر هاي مخصوص به خاک اضافه کنيد.



تغذيه:

کبکها بايد نخستين تغذيه خود را با 28% پروتئين آغاز کنند. اين جيره غذايي در طول سه تا شش هفتگي به تدريج تبديل به 24% ميشود. و سپس تا مرحله بلوغ و دوران نگهداري به 17% ميرسد.

اين پرندگان پس از 24 ساعت خروج از تخم، بايد تغذيه را شروع کنند. جيره غذايي مشابه جيره مرغ گوشتي است. ميزان احتياجات غذايي پرنده در جيره پيش دان از لحاظ ميزان انرژي حدود kg3100 است.
دسته بندی: فنی و مهندسی » دام و طیور

تعداد مشاهده: 2342 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 10

حجم فایل:13 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: