مقاله بررسی نقش فلز آلومينيوم در صنعت

دسته بندي : فنی و مهندسی » صنایع
مقاله بررسي نقش فلز آلومينيوم در صنعت در 20 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست مطالب

بيان مساله ?
ضرورت و اهداف تحقيق ?
سوابق مربوطه ?
منابع و مشکلات موجود ??
تعاريف و اصطلاحات تخصصي ??




بيان مساله

فلز آلومينيوم بادارا بودن مزاياي متنوع جايگاه ويژه‌اي براي خود در صنايع پيشرفته روز ايجاد كرده است. ساختار آلياژي مقاوم آلومينيوم اعتماد و اطمينان در استفاده از‌آن را در صنايع هواپيما سازي دوچندان نموده است. قوانين سخت كاهش آلايندگي خودروها و نياز به مصرف پايين سوخت آنها، خودروسازان را ناگزير به استفاده از اين فلز گرانبها در محصولات خود كرده است. صنايع حمل و نقل ريلي، الكتريكي، تجهيزات مخابراتي احداث ساختان، ظروف غذا و غيره همگي به نوعي سعي در بهره‌مند شدن از مزاياي فلزآلومينيوم دارند. از اين رو استراتژي جهاني در ظرفيتهاي توليد متناسب با نيزا بازار مصرف بوده است.

بانگرش به تحولات جهاني مانند افزايش جعيت، آلودگي فزاينده محيط زيست، ناخوشايند به نظر رسيدن وشع اقتصادي جهان و تأثير و تاثربازهم بيشتر كشورها، آنچه در مورد اكثر صنايع مطلوب به نظر مي‌رسد، پرهيزاز آلودگي محيط زيست، پايين بودن قيمت مصرف، پاسخ‌گويي به سليقه پيچيده و قابليت دسترسي سريع است، اهميت اين فلز با توجه به موارد فوق‌الذكر درجهان امروز بيشتر مشخص مي‌شود.

سه شركت عمده توليد كننده آلومينيوم در جهان كه تقريبا يك سوم توليد جهان را در اختيار دارند به نامهاي Alcoa، Alcan، Rusky مي‌‌باشد.

Alcoa با توليد 3600 هزارتن در سال 7/14% از توليد را در اختيار دارد. Rusky با توجه جهان را در اختيار دارد، در حال حاضر اين سه گروه توليدي جهان براساس منابع و سودآوري ميزان تولي خود را كنترل ميكنند.

در حوزه خليج‌فارس دو كشور امارات متحهده عربي و بحرين با مجموع توليد يك ميليون و 50هزارتون تقريباً 5% كل توليد جهان را به خود اختصاص داده‌اند. موفقيت گذشته شركتهاي Alba بحرين و Dubal امارات متحده عربي و طرحهاي توسعه‌اي اين صنعت در كشورهاي مذكور، كشورهاي ديگر اين منطقه را تشويق به سرمايه‌گذاري در اين ميدان صنعتي كرده است.

امارات متحده عربي درحالي حاضر 33/2% توليد جهاني را در اختيار دارد و درحال بررسي افزايش سهم خود به ميزان دوبرابر مقدار فعلي يعني رساندن ظرفيت توليدي به 936 هزارتن در سال مي‌باشد. همينطور آلومينيوم بحرين كه سهم آن از توليد جهان در حال حاضر 18/2% مي‌باشد، افزايش ظرفيت خود از 500 هزارتن فعلي به 750 هزارتن در سال 2004 و يك ميليون تن در سال 2008 ميلادي را دربرنامه دارد.

تمام موارد فوق اهميت روزافزون جهاني در دستيابي و توسعه استراتژيك اين فلز گرانبها را نشان مي‌دهد. كشور ايران بادارا بودن معادن بوكسيتي آلومينا، منابع گازي فراوان به منظور توليد برق ارزان قيمت و نيروي كار نسبتا ارزان‌، توليد رقابتي فلز آلومينويم را داراست. اهميت اين فلز در ايجاد اشتغال مستقيم و توسعه صنايع زيردستي مرتبط براي كشوري با نيروي جوان جوياي كار و تحصيل كرده امري اجتناب ناپذير است.

مزيتهاي نسبي ايران در توسعه صنعت آلومينيوم را مي‌توان در عناوين زير خلاصه نمود:

1- انرژي ارزان و قابل دسترس

2- نيروي كار ماهر، ارزان و قابل دسترسي

3- وجود بازار مصرف داخلي

4- ظرفيت خالي صنايع پايين دستي

5- هماهنگي با تقسيم‌كار جهاني بازار

در اين صنعت در ايران تنها دو توليد كننده به نامهاي ايرالكو و المهدي فعاليت مي‌كنند كه سهم هر كدام از‌آنها در توليد داخلي به صورت زير است:

- ايرالكو باتوليد 120 هزارتن در سال (67%)

- المهدي با ظرفيت اسمي 110 هزار تن و توليد فعلي حدود 55هزارتن درسال (33%)در اسل 1972 ميلادي ايران با توليد 45 هزارتن، 30درصد توليد منطقه را در اختيار داشت. سهم ايران از توليد آلومينيوم منطقه در سال 1993 به 2/16 درصد كاهش يافت . (120 هزارتن از 740 هزارتن توليد منطقه)

سهم ايران در توليد منطقه در سال 2002 بازهم كمتر و به 2/13 درصد رسيده است. (160 هزارتن از 1210 هزارتن) رسيدن به موقعيت برتر در توليد آلومينيوم در خليج‌فارس نيازمند تلاش بيشتري است.

با توجه به اهميت اين صنعت واين فلز در جهان در اين پايان نامه طرح آلومينيوم المهدي به عنوان مطالعه موردي انتخاب شده است. مجتمع آلومينيوم المهدي در سال 1369 تاسسيس در سال 1376 با 6 ديگ (3% ظرفيت اسمي) مورد بهره‌برداري قرار گرفته است. هدف از تاسيس موسسه ساخت كارخانه توليد شمش آلومينيوم با ظرفيت سالانه 220 هزارتن قابل توسعه به 330 هزارتن در سه فاز بوده است.

پايان نامه با بكارگيري قيمتهاي بازار و همچنين قيمتهاي محاسباتي، ارزيابي مالي و اقتصادي باري طرح انتخابي در اين انجام مي‌شود و نتايج مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

واقعيت در مورد تاكيد در اين پايان نامه اين است كه نشان دهد نرخ بازدهي داخلي (IRR) طرحها (طرحهايي كه متولي انجام آن دولت است) در بسياري از مواقع غير واقعي است و نظام قيمتهاي بازار به دلايلي كه در پايان نامه مطرح خواهد شد پاسخگوي نياز ارزشيابي طرحهاي صنعتي نمي‌باشد و مي‌ بايستي تحريف‌هاي موجود در بازار رفع شود.

1- ارزش افزوده طرح

1-1) محاسبات عددي مربوط به ارزش افزوده

1-2) ساختار گرافيكي ارزش افزوده

1-3) ساختار گرافيكي ارزش افزوده ملي

2- اثر مبادلات ارز طرح برتر از پرداختهاي مالي

3- اثر اجراي طرح به سطح اشتغال ملي

4-1) صورت منافع و مخارج اقتصادي طرح

4-2) ارزش خالص كنوني طرح (اقتصادي) و نرخ بازده داخلي اقتصادي طرح

4-3) ساختار گرافيكي ارزش فعلي اقتصادي طرح

در زمينه موارد مالي نرم افزار كامفار موارد زير را بررسي مي‌‌كند:

1) ضابطه دوره برگشت سرمايه‌

2) ضابطه نرخ بازده ساده سرمايه‌گذاري:

الف) كل حقوق / سود خالص = نرم بازده‌كل حقوق (حقوق صاحبان سهام + مجموع بدهي‌‌ها)

ب) حقوق صاحبان سهام / سود خالص = نرخ بازده خالص ثروت (حقوق صاحبان سهام)

3) ضابطه ارزش خالص كنوني طرح

4) ضابطه شاخص سودآوري

5) ضابطه نرخ بازده سرمايه‌گذاري (نرخ بازده داخلي)

لازم به ذكر است به دليل اينكه جريانات نقدي بعضي از پروه‌ها داراي الگوي خاصي مي‌باشند، به عبارت ديگر گردش نقدي نخست منفي، سپس مثبت و بعد از‌ آن منفي و در پي آن مثبت مي‌شود و اين جريان خاص بدين شكل ادامه يافته و از جريان يكباره منفي و تا پايان مثبت (در حالت عادي) پيروي نمي‌كند طرح با بيش از يك نرخ بازده داخلي روبروست. در چنين حالتي چندين روش جلوگيري از محاسبه بيش از يك نرخ بازده داخلي پيشنهاد شده كه بكارگيري آن مستلزم زمان زيادي است. نرم افزار كامفار بطور خودكار از بروز چنين مشكلاتي جلوگيري كرده و جريانات نقدي پروژه را به حالت عادي برگردانده و نرخ بازده داخلي طرح را بصورت واحد محاسبه مي‌كند.

همانطور كه ملاحظه مي‌گردد به دليل اهميت بسيار زياد مساله ارزش زماني پول، تنزيل وجود نقد تنها راه حلي است كه اين مساله را حل مي‌كند. نكته مهمي كه تنزيل وجود نقد با آن روبروست مشكل بودن محاسبات است علل خصوص زمانيكه جريانات مقداري پيچيده باشد، يكي از محاسن كامفار حل اين مشكلات است.

اين نرم‌افزار به سادگي و بدون هيچ مشكل خاصي، ارزش فعلي هرگونه جريان نقدي را محاسبه كرده و ساير معيارهايي كه براساس اين ارزشهاي فعلي محاسبه مي‌شوند از قبيل ارزش خالص كنوني طرح، نرخ بازده داخلي را به راحتي محاسبه و ارايه مي‌نمايد. علاوه بر اين كامفار با تحليل حساسيتي كه در رابطه با معيارها انجام مي‌دهد به بسياري از روشهاي موجود از ارجحيت دارد و امكان تحليل بيشتري به تحليلگر طرح مي‌دهد.

در نرم افزار CAMFAR توجه ويژه‌اي به مساله تحليل حساسيت شده است و كاربر در هرزمينه‌اي ميتواند حساسيت نتايج تحليل خود را نسبت به تغييرات ايجاد شده در هريك از اقلامي در تحليلها وجود دارد مورد ارزيابي قرار دهد. تغييرات ايجاد شده در هر يك از اقلاميدر تحليلها وجود دارد مورد ارزيابي قرار دهد. تغييرات ايجاد شده در سرمايه‌ در گردش هم از جمله اطلاعات مفيدي است كه كامفار در اختيار كاربرد مي‌گذارد. اضافه مي‌نمايد كه توانايي نرم‌افزار مورد بحث در زمينه مالي بسيار بالاست.

توجه به اين نكته ضروري است كه جهت تحليل اتقاصدي يك طرح، ارزش خالص كنوني اقتصادي و برخ بازده داخلي اقتصادي تنها معيراهايي نيستند كه مي‌توانند مورد استفاده قرار گيرند، بلكه نسبت‌ها و مقاديري نيز وجود دارند كه مي‌توئانند در اين زمينه مورد استفاده قرار گيرند. حسن نرم‌افزار مورد بحث آن است كه علاوه بر ارزش خالص كنوني اقتصادي طرح و نرح بازده داخلي اقتصادي اطلاعات مفيد ديگر نيز ارايه مي‌د‌هد كه در تحليلهاي اقتصادي بسيار مثمر ثمر خواهد بود. با استفاده از اين اطلاعات پردازش شده علاوه بر آنكه ترجيه كلامي در زمينه حفظ و تامين منابع ملي از ناحيه اجراي طرح، اعتبار ارقامي جهت پشتيباني از اين توجيهات ارايه مي‌گردد.

نرم افزار كامفار اطلاعاتي كه جهت انجام تحليل مالي به كامپيوتر وارد شده است را به عنوان مبنا قرار داده و با استفاده از ضرايب تبديل مناسب كه كاربر به سيستم وارد مي‌كند، قيمتها را به قيمت اقتصادي تبديل كرده و آنها را مورد تحليل قرار مي‌دهد. در ضمن هنگام ورود اطلاعات اين نرم‌افزار موارد مربوط به قابل مبادله بودن و يا غير قابل مبادله بودن واردات و صادرات و اطلاعات مشابه را درخواست كرده تا در صورت نياز مورد استفاده قرار دهد. علاوه براين ممكن است بسياري از اطلاعات مورد نياز براي تحليل مالي در صورت لزوم در تحليل اقتصادي مورد استفاده قرار گيرد. از جمله ديگر، نرخ تنزيل اقتصادي است كه معمولا با نرخ تنزيلي كه جهت تحليلهاي مالي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، متفاوت است.
دسته بندی: فنی و مهندسی » صنایع

تعداد مشاهده: 1227 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 20

حجم فایل:17 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: