گزارش كارآموزي بازدید از قطعات پژو GLX در مجتمع كارگاهي دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهر مجلسي

دسته بندي : فنی و مهندسی » مکانیک
گزارش كارآموزي بازديد از قطعات پژو GLX در مجتمع كارگاهي دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهر مجلسي در 31 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست

عنوان صفحه

1-مقدمه 2

2-سيستم شاسي و بدنه و ترمز پژو 405 3

3-سيستم فرمان هيدروليكي پژو 405 5

4-سيستم فنربندي پژو 405 6

5-سيستم سوخت رساني 9

6-سيستم خنك كار پيكان و پژو 405 11

7-سيستم انتقال قدرت در پژو 405 18

8-جمع آوري موتور 20

خلاصه اي بر ترمزهاي ABS 25

ترمزهاي ضد بلوكه ABS 26

اساس كار سيستم ABS 28

ترمزهاي ABS در خودروهاي سنگين 33

ABS در شركتهاي بزرگ خودروسازي 36

اصول هيدروليك 40

ترمز پر قدرت كلسي – هيز 44




مقدمه

ايـنجـانـب ..................... بشمـاره دانـشجـوئي................ كارآموزي خود را در مجتمع كارگاهي دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهر علامه مجلسي (ره ) شروع نمودم .

در اين دوره كارآموزي،با وجود استاداني مجرب و تحصيل كرده و وجود اتومبيلهايي از نوع پژو(GLX)و بازديد از قسمتهاي مختلف آن خصوصا موتور، به نكات جديد و جالبي رسيدم.از آنجائيكه در دوران تحصيلي از مكانيسم چنين اتومبيلهايي اطلاع كافي نداشتم براي من بسيار تازگي داشت و جالب بود.

اميدوارم باز هم بتوانم با تلاش و پشتكار خود و كمك شما عزيزان به نكات جديد و آموزنده ديگري دست پيدا كنم.









شاسي و بدنه و ترمز:

دو پنجره جلو و عقب و در واقع مكانهايي كه امكان چرخش الكترود وجود ندارد از جوش مقاومتي استفاده شده است.

ترمز:سيستم ترمز در پژو ديسكي توربين دار و در عقب كاسه ايي مي باشد.

بدين صورت كه يك بوستر يا تقويت كننده از فشار وارده بر روي پدال تاثير مي پذيرد . بر اساس همان روغن را از پمپ بالا به چرخها (4 چرخ) مي فرستد كه در چرخهاي جلو فشار وارده بر روي پمپ اثر كرده و پمپ كه تماس مستقيم با لنت ها دارد باعث فشرده شدن آنها روي ديسك مي شود و باعث توقف مي شود و در عقب فشار روغن روي پمپي بنام كاتوسكا اثر كرده كفشكها را از هر دو طرف به بيرون فشار داده و باعث چسبيدن كفشكها به كاسه مي شود و عمل توقف در چرخهاي عقب نيز صورت مي گيرد.در ضمن مكانيزم ترمز دستي در پژو به صورت سيمي بوده و با كشيدن اهرم ترمز دستي اهرمها باعث چسبيدن كفشكها به كاسه مي شود.شايان ذكر است كه سيستم ترمز در پيكان كاملا شبيه اين سيستم بوده و فقط در چرخهاي جلوي پژو ديسك توربين دار و در پيكان ديسك است.

قسمت تصادف:آن چيزي كه در هنگام تصادف اتفاق مي افتد يكي تاب برداشتن در قسمت شاسي است ولي چيزي كه باعث تعجب است در تصادف هايي كه تخريب آن معمولي مي باشد سقف در جوار ستون هاي بين دو شيشه عقب و جلو تحت خمش و اكثراً به سمت داخل قرار مي گيرد بسته به شدت تصادف كم و زياد مي شود . در ضمن در اكثر تصادفهايي كه جلوي اتومبيل به سختي آسيب مي بيند موتور سالم مي ماند.

در يك تحليل مي توان گفت كه طراحي پژو به صورتي است كه در جريان ضربات نيرو به موتور وارد نمي شود و بيشتر به كناره يا ورودي اتومبيل منتقل مي گردد.

دوماً نيرو به سرنشين وارد نمي شود كه اين امر با ستون هاي محكم كه چهار چوب بالايي پژو هستند امكان پذير مي شود.













فرمان هيدروليكي(GLX):

پژوهاي جديد همگي از سيستم هيدروليك فرمان سود مي برند .در اين سيستم كه از لحاظ ظاهري شبيه سيستم قبلي است تنها يك سيلندر هيدروليكي و همچنين سوراخها و منفذهاي تنظيم پيستون كه روي پيستون قرار دارند را دارا مي باشد.بدين صورت كه علاوه بر در گيري پيستون و شانه ، ميله فرمان سمت راست به سر پيستون متصل شود در نتيجه هر گونه حركتي از پيستون به سمت چپ و راست شدن چرخها ي جلو مي شود.بدين صورت كه روي پيستون 4 سوراخ وجود دارد كه هر كدام نقش خاصي را بر عهده دارند.

با چرخش فلكه فرمان پيستون نيز كه اين منفذها در آن قرار دارند، مي چرخد و سوراخهاي محيطي را در هر شرايط و بطور مختلف تطبيق مي دهد . كه اين تطابق باعث مي شود كه با استفاده از فشار روغن هيدروليك كه در پمپ فرمان آنرا تأيين مي كند پيستون به نرمي و راحتي به چپ يا راست حركت مي كند و اين امر موجب مي شود كه چرخش راحت تر و نرمتر در حالت سكون صورت بگيرد.







سيستم فنربندي پژو:

سيستم فنربندي پژو: سيستم فنربندي پژو در جلو مقابل بازوهاي عرضي و فنر هاي مارپيچ است و در عقب بصورت بازوهاي طولي و فنرهاي از نوع ميله پيچشي .

در سيستم تعليق براي هر چرخ يك دستگاه جداگانه در نظر گرفته شده است كه در هر طرف شامل فنر مارپيچ و كمك فنر تلسكوپي و يك ميله موج گير مي باشد .

در ضمن اهرمها و اتصالات عرضي مربوط به سيستم تعليق در عقب پژو 405يك سيستم منتقل است و به نام بازوهاي دنباله دار معروف است .نام دنباله اي به اين جهت به اين اعضاء داده مي شود كه ظاهراً دنبال اتومبيل كشيده مي شود و همانطور كه گفته شد در اين سيستم از بازوهاي دنباله اي و فنرهايي از نوع ميله پيچشي ديده مي شود . اين نوع فنرها به شكب ميله اي با دو سر هزار خار دار است كه از طريق اين هزارخارها يك سر آن به نقطه اي از شاسي و سر ديگر آن به يكي از اتصالات فنر بندي متصل مي شود . با حركت چرخ و اتصالات فنر بندي به بالاي پائين ميله تحت پيچش قرار گرفته و حالت فنر يت آن با حركت چرخ مقابله مي كند كه به صورت عرض قرار گرفته استفاده مي شود .جلو پيكان مستقل و عقب پيكان از نوع فنر شمشي است (برگي) و تعليق غير مستقل است و در پژو هر دو مستقل است .

اين طراحي سبك است و مي تواند بصورت بسيار جمع و جوري طراحي شود تنها اشكال آن تغيير زاويه انحراف از قائم چرخها به هنگام چرخش اتومبيل است . به عقيده بسياري از رانندگان كه از نوع مختلفي از اتومبيلها را سوار شده اند، فنر بندي پژو را نسبتاً خشك مي نامند.

البته در اتومبيلهاي امروزي با كمك فنرهاي بادي و هيدروليكي سعي در بر طرف كردن اين عيب دارند.

1-سيستم هاي فنربندي به دو دسته تقسيم مي شوند:

الف-مستقل ب-غير مستقل

منظور از فنربندي مستقل براي چرخها،يعني مثلاً در جلوي يك اتومبيل اين است كه سيستم اجازه حركت مستقل و جداگانه به هر يك از چرخها مي دهد.در حالي كه در يك سيستم غير مستقل چرخها از يكديگر تاثير مي پذيرند.




سيستم سوخت رساني:

سيستم سوخت رساني در پژو از باك بنزين،پمپ بنزين برقي ،پمپ بنزين مكانيكي،صافي بنزين،هواكش،المنت،كاربراتور و مانيفولد گاز تشكيل شده است.

بدين صورت كه يك پمپ بنزين برقي كه درون باك 70 ليتري پژو كه در زير صندلي عقب است بنزين را به سمت پمپ بنزين مكانيكي پمپاژ مي كند.پمپ مكانيكي بصورت ديافراگمي عمل مي كند و داراي يك شيطانك و ميله ديافراگم و فنر مي باشد.فنر براي تنظيم فشار بنزين ورودي و شيطانك براي پمپاژ بنزين به كاربراتور مي باشد.با چرخش ميله سوپاپ شيطانك كه به محيط بادامك اتكا دارد حركت ضربه اي داشته و بوسيله ميله ديافراگم ،ديافراگم را به نوسان وا مي دارد كه سبب پمپ كردن بنزين به كاربراتور مي گردد.بدين صورت بنزين بعد از خروج از پمپ بنزين مكانيكي و عبور از صافي بنزين وارد محفظه مقسم بنزين مي شود.

مقسم بنزين چسبيده به كاربراتور مي باشد كه سه لوله به آن متصل بوده كه بالايي،مياني،انتهايي ناميده مي شود.

بنزين به قسمت بالايي مقسم رفته و از لوله پايين به كاربراتور مي رود و در صورت اضافه بودن بنزين توسط لوله مياني به باك برگشت داده مي شود.هواي مورد نياز براي سيستم سوخت رساني بعد از عبور از قسمت جلو پنجره به المنت مي رسد . از طرفي يك لوله ديگر گرمايي حاصل از احتراق را از روي مانيفولد برداشته و به المنت مي رسد.المنت چيزي جز تعديل كننده حرارت نيست ،بنابراين بعد از اينكه هوا به ايده آل ترين شرايط براي احتراق آماده شد به درون هواكش مي رود.

هواكش به صورت كاغذي است و از آنجا به كاربراتور مي رود البته بخارات حاصل از سوختن بنزين و تبخير بنزين به هواكش رفته و از آنجا دوباره به جريان سوخت رساني وارد مي شود . البته از بالاي درب روغن نيز يك لوله از طرفي به هواكش و از طرف ديگر با خلاء مانيفولد در تماس است و بخارات جمع شده روغن روي درب روغن با استفاده از اين خلاء به جريان سوخت رساني وارد مي شده و باعث مي شود كه در محوطه سوپاپها مقداري هر چند كم روغن وجود داشته باشد . بنزين بعد از عبور از اين صافي كه بسيار ريز است وارد كاربراتور مي شود و به محض پر شدن محفظه ورود بنزين قطع مي شود.در ضمن كاربراتور پر و داراي دو دريچه ورودي است كه يكي در همه دورها كار كرده و ديگري تنها در دور تند به عبارتي پدال دوم كار مي كند . بطوريكه اگر گاز تا يك حدي فشرده شود ، باعث تكان دادن اهرم دور تند مي شود و دريچه 2 را باز مي كند . در كاربراتور پژو 3 مدار وجود دارد كه اولي مدار دور آرام كه داراي يك سنسور برقي مي باشد و با آن تنظيم مي شود.

مدار شتاب كه اين به صورت ديافراگمي عمل كرده و در دور بالاتر مدار غني سازي كه مربوط به دريچه 2 است شروع به كار مي كند.البته مدار شتاب در دور بالا هم عمل مي كند ولي بصورت يكنواخت در واقع آنهم يصورت يك مدار غني ساز در مي آيد.در ضمن مدار ساسات نيز بوسيله تحريك سيمي راه اندازي مي شود.با تحريك بيشتر هواي كمتري درون كاربراتور جريان مي يابد.

سيستم خنك كاري پيكان :

مدار خنك كاري سيستم موتور پيكان چنين است(شكل بعد)

1-ترموستات

2-سر سيلندر

3-سوپاپ كنترل بخار

4-بخاري

5-بلوكه سيلندر

6-واتر پمپ

7-رادياتور

8-مخزن انبساطي

شرح مدار خنك كاري :

1-آب بوسيله پره هاي پمپ گريز از مركز از پايين رادياتور مكيده شده و با فشار به بلوكه سيلندر ارسال مي شود.پس از جذب گرماي سيلندرها به مجاري سرسيلندر هدايت مي شود در سر سيلندر گرماي محفظه احتراق سيستم هاي سوپاپ و گيتها را مي گيرد.

2-وقتي موتور سرد باشد ترموستات مدار خروجي از سر سيلندر را بسته و آب از مدار فرعي ترموستات و لوله برگشت بخار به ورودي پمپ باز مي گردد يعني در مدار بسته اي حركت مي كند.

3-وقتي درجه حرارت به اندازه لازم برسد،سوپاپ ترموستات باز شده و آب گرم از سر سيلندر به بالاي رادياتور ارسال مي شود.

4-بخاري اطاق خودرو كه گرماي خود را از آب گرم موتور مي گيرد.آب گرم موتور از مدار فرعي موتور تاسيس مي شود.

5-در رادياتور از نوع سوپاپ دار است . فشار آب موتور بالاتر از فشار جو نگهداري مي شود.لذا نقطه جوش آب بالا رفته و در مناطق گرم از جوش آوردن موتور جلوگيري مي كند.

بنابراين براي جلوگيري از جوش آوردن موتور توجه به آب بندي و سالم بودن در رادياتور ضروري است.

6-وقتي درجه حرارت آب بالا رود فشار مدار به علت انبساط حجم افزايش يافته و با باز شدن دريچه سوپاپ از بالا رفتن فشار مدار از حد مجاز جلوگيري مي شود.

7-وقتي درجه حرارت موتور كاهش يابد پس از خاموش كردن موتور آب انقباظ حجمي پيدا نموده و خلاء در رادياتور بوجود مي آيد . براي جلوگيري از تغيير شكل رادياتور سوپاپ خلاء آن باز شده و آب از مخزن در سيستمي كه آب بندي است و يا هوا به رادياتور راه يافته و فشار آن متعادل مي شود.

طرز كار دستگاه در موقع ترمز كردن :

هنگاميكه روي پدال ترمز فشار وارد شود فشار هيدروليكي در سيلندر اصلي افزايش مي يابد . سيلندر اصلي در اين دستگاه از نوع سيلندر ترمزهاي معمولي است افزايش فشار در سيلندر اصلي به سيلندر چرخ نمي رسد بلكه به سمت بزرگ پيستون كنترل وارد مي شود اين فشار موجب مي شود كه پيستون كنترل حركت كرده صفحه ضميمه به آن سوپاپ خلا را مسدود و سوپاپ هوا را باز كند . فشار جو از راه سوپاپ هوا به سمت در پوش دار در صفحه قدرت راه مي يابد در اين حالت خلا هنوز به سمت ديگر صفحه قدرت وارد مي كند به اين ترتيب اختلاف فشار باعث حركت صفحه به طرف راست مي گردد اين عمل ميله فشار را حركت مي دهد و پيستون قدرت نيز كه در جلو آن قرار گرفته حركت مي كند سوپاپ يك طرفه مايع بسته مي شود و بلا فاصله روغن ترمز جلوي پيستون قدرت تحت فشار را مي گيرد حركت بيشتر صفحه قدرت و پيستون قدرت توليد فشار زيادي در سيلندر اصلي مي نمايد كه در نتيجه به سيلندر چرخ منتقل مي گردد و عمل ترمز انجام مي گيرد اين فشار زياد به سمت پيستون كوچك كنترل نيز وارد مي گردد و با حركت پيستون كنترل كه بدواٌ سوپاپ هوا را باز و سوپاپ خلأ را مسدود نمود مخالفت مي نمايد .

با اين حال چون سمت بزرگتر پيستون كنترل چندين برابر سمت كوچك مي باشد فشاري كه به سمت كوچكتر وارد مي شود بايستي چندين برابر فشار طرف بزرگ تا اينكه نيروها در حالت تعادل قرار گيرد.

ترمز هوايي:

در ترمز هوايي از هواي فشرده براي وارد ساختن نيروي كفشكهاي ترمز استفاده مي شود . دستگاه كمپرسور هوا مخزن ذخيره هواي فشرده در اين دستگاه ضروري است زيرا در تمام مواقع حتي هنگامي كه موتور كار نكند بايستي هواي فشرده براي ايجاد نيروي ترمز كافي وجود داشته باشد . كمپرسور هوا كه يك تلمبه هواي كوچك مي باشد فشار را در داخل مخزن هاي هوا ثابت نگه مي دارد هنگامي كه با فشار هوا وارد مخزن هاي ترمز مي گردد محفظه ترمز باعث مي شود كه كفشكها به سمت بيرون حركت كنند و به كاسه ترمز بچسبند .

ترمز الكتريكي:

در اين سيستم براي فشار دادن كفشكها به كاسه ترمز از الكترومگنت ( مغناطيس الكتريك ) استفاده مي شود . هر يك از چرخها داراي يك الكترومگنت دايره اي نيمه ثابت و يك ديسك آهني بنام آرميچر است كه با آرميچر مي گردد . الكترومگنت با جريان باطري كار مي كند . يك دستگاه كنترل كه داخل اتومبيل در جلوي راننده قرار گرفته راننده را قادر ميسازد كه الكترومگنت را به باطري متصل كند و شدت جرياني را كه نيز از الكترومگنت عبور مي كند به دلخواه تغيير دهد . تغيير شدت جريان كه توسط پدال ترمز انجام مي گيرد باعث تغيير نيروي ترمز مي شود موقعي كه ترمز خلاص باشد هيچ جاذبه مغناطيسي بين الكترومگنت ديسك آرميچر در چرخ وجود ندارد هنگامي كه راننده با فشار دادن پدال ترمز نيروي ترمز را وارد مي كند جريان از داخل سيم پيچ الكترومگنت عبور مي كند و يك حوزه مغناطيس به وجود مي آورد كه باعث توليد جاذبه مغناطيسي بين الكترومگنت نيمه ثابت و ديسك دوار مي گردد بدين ترتيب الكترومگنت به اندازه چند درجه در جهت حركت چرخ مي چرخد روي الكترومگنت يك برجستگي وجود دارد كه به يك بادامك متصل شده است حركت الكترومگنت و اهرم ( برآمدگي ) روي آن باعث فشار دادن بادامك به انتهاي كفشك ترمز و چسبيدن به كاسه ترمز چرخ مي شد هر چه راننده بيشتر به پدال ترمز فشار وارد سازد جريان بيشتري از الكتومگنت عبر مي كند و حوزه مغناطيسي آن افزايش مي يابد و در نتيجه ترمز شديدتري از آن حاصل مي گردد .
دسته بندی: فنی و مهندسی » مکانیک

تعداد مشاهده: 1955 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 31

حجم فایل:25 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: