گزارش كارآموزي چاپ و تثبيت ابعادي كالا در كارخانه تكميل تهران پايون

دسته بندي : فنی و مهندسی » صنایع
گزارش كارآموزي چاپ و تثبيت ابعادي كالا در كارخانه تكميل تهران پايون در 30 صفحه ورد قابل ويرايش

چكيده مطالب:

اين گزارش كار آموزي در كارخانه تكميل تهران پايون نوشته شده اين كارخانه به طور كلي به فعاليت چاپ و تثبيت ابعادي مشغول مي باشد ، چاپ در اين كارخانه با ماشين چاپ ترانسفر صورت مي گيرد و عمليات تثبيت براي چاپ ترانسفراگر از نوع Star باشد با ماشين فيكسه انجام مي شود و عمليات تثبيت ابعادي و خشك كردن بوسيله استنتر صورت مي گيرد . براي پارچه هايي كه لازم باشد تكميل خارزني و تيغ زني انجام مي شود. در ابتداي كار سر تا قه دوزي و ماشين و ينچ براي شستشو قرار داده شده است موقعيت جغرافيايي نحوه قرار گيري ساختمانها وطرز قرار گيري ماشين آلات به طور كامل توضيح داده شده همراه با توضيحاتي در مرود نيروي انساني كارخانه در اين گزارش كار ماشين آلات و كاركرد هر كدام همراه با نسخه هاي كاري آنها توضيح داده شده اند . همچنين درباره بازده كاركرد نوع محصولات نوع كاري كه روي آنها صورت مي گيرد و موارد رعايت استاندارد آن در كارها توضيح داده شده – سياستهاي نگهداري و تعمير ماشين الات به طور كامل شرح داده شده – نحوه بازاريابي و تبليغات كارخانه نيز همراه با معرفي شخص مسئول شرح داده شده است و در آخر به بررسي مشكلات كارخانه و مشكل آب مورد نياز و پساب كارخانه پرداخته ايم


مقدمه :

اين گزارش در طي كار آموزي تابستان 1383 در كارخانه تهران پايون تهيه گرديده است در اين شركت كار آموزان با توجه به رشته تحصيلي خود و طبق برنامة مشخص با توجه به برنامه زماني دوره كار آموزي از سوي مسئولين كارخانه به واحدهاي مختلف معرفي مي شوند و براي اينجانب كه در رشته شيمي نساجي مشغول به تحصيل هستم و با توجه به علاقة بنده به كار تكميل و چاپ و رنگرزي بخش تكميل در نظر گرفته شد .

به همين دليل گزارش كار اينجانب شامل بخش تكميل – چاپ ميباشد كه از نظر مراحل و چگونگي كار در مراحل بعدي توضيح داده مي شود در اين قسمت گزاري به طور اجمالي و گذرا از بخش تكميل كارخانه تهران پايون و بخش شستشو و چاپ و تثبيت ابعادي داده مي شود .

البته لازم به ذكر است كه در اين گزارش بيوگرافي و مشخصات كارخانه از نظر موقعيت جغرافيايي و اداري نيز توضيح داده مي شود .


فصل اول



1-1- تاريخچه كارخانه :

كارخانه تهران پايون و شركت تهران پايون در سال 1380 تأسيس و شروع به كار كرد دفتر اصلي كارخانه كه جهت هماهنگي و پذيرش سفارشات مي باشد در تهران قرار دارد و كارخانه در شهرك صنعتي هلجرد واقع در كيلومتر 5 اتوبان كرج – قزوين قرا ردارد .

اين كارخانه در ابتدا كار خود را با ماشينهاي تيغ – خار – تيغ برش ماشين شستشو و استنتر آغاز كرد . و بعد از گذشت چند ماه براي توسعة كار خود ماشينهاي چاپ ماشين فيكسه سنگشور و وينچ را خريداري كرد . براي انجام كار اين ماشينها ابزار آلات جانبي نيز مورد نياز است كه در كارخانه موجود مي باشد از جمله : ديگ روغن به همراه پمپ – ديگ بخار – مشعل براي ديگها – آبگير يا خشك كن – دولاكن تاقه- ماشين دوخت براي اتصال سر تاقه ها به هم و مبدلهاي برق و ماشين تاقه پيچي و وكيوم كيسه به دور آن.

1-2- فضاي كارخانه و طرح استقرار :

اين كارخانه در زميني به مساحت m2 4000 بنا شده. كه داراي دو درب در دو طرف مي باشد كه جهت سهولت در كار حمل و نقل و صرف انرژي و زمان كمتر از يك درب براي ورود مواد اوليه و از درب ديگر براي خروج محصولات استفاده مي كنند .

كارخانه داراي يك سوله به مساحت m2 2000 مي باشد كه در كنار آن بخش اداري آن قرار دارد كه ساختماني كوچك و در حدود m2 30 ميباشد .

فرم قرار گرفتن سوله در زمين طوري است كه به دربها نزديك باشد و همچنين در محلي قرار گرفته است كه اگر قصد توسعه كارخانه باشد بتوان سوله دوم را در كنار ان قرار داد.

در داخل سوله ماشين آلات به نحوي قرار گرفته اند كه كمترين نياز به جابجايي پارچه باشد ولي ممكن است بسته به نوع كالايي كه مورد تكميل قرار مي گيرد اين ترتيب تغيير كند مثلاً شايد پارچة ما نيازي به تيغ برش نداشته باشد و يا نيازي به خارزني يا تيغ نداشته باشد البته به نظر من امكان بهتر قرار گرفتن ماشينها وجود داشت ولي به دليل برخي مسائل فني و ايمني به ناچار ترتيبي را كه در شكل خواهيد ديد براي ماشينها در نظر گرفته اند .

به خاطر ايمن سازي بيشتر و جلوگيري از آلودگيهاي احتمالي ناشي از روغن گازوئيل و دود مشعلها اتاقي در حدود m2 100 در كنار سوله قرار دارد كه ديگهاي روغن و بخار به همراه مشعلها و تانكر گازوئيل در كنار آن قرار دارند .




1-3- نوع مالكيت :

اين كارخانه خصوصي مي باشد و دو مالك دارد ولي خوشبختانه شركاي مالك اين كارخانه از نظر مالي واختلاف نظر در كار با هم مشكلي ندارند وتوانسته اند كارخانه را در مدت كوتاهي به يكي از مراكز خوب چاپ و تكميل پارچه تبديل كنند .



1-4- نوع محصولات :

اين كارخانه بيشتر با توليد كنندگان پارچه هاي گردباف و استرچ و توليد كنندگان لباسهاي زنانه در رابطه است . از اينرو بيشتر پارچه هايي كه كار تكميل دراين كارخانه روي آنها انجام مي شوند پارچه هاي كشبافت پنبه اي – پنبه پلي استر لاكراپنبه و … ميباشد .

در طي مراحل مختلف كار بر روي پارچه ها بسته به نوع آنها و كاربردشان عمليات تكميلي صورت مي گيرد ، عمليات اصلي كه انجام مي شود و باعث شده كه كارخانه را به خاطر مرقوبيت اين مرحله از كاربشناسند تثبيت ابعادي و تغيير در عرض پارچه و گرفتن كجي و يا به طور كلي عمليات ماشين استنتر مي باشد .

1-5- مواد اوليه و ميزان آن :

اين كارخانه پارچه هاي بافته شده توسط كارخانجات ديگر را تكميل مي كند و خود داراي خط بافندگي نمي باشد از اينرو توليد كنندگان پوشاك پارچه هاي خريداري شده را به كارخانه فرستاده و طرح چاپ و يا درخواستهاي ديگر خود را از قبيل رنگ و اسنتتر را به صورت سفارش از كارخانه مي خواهند .

بنابراين كارخانه خريد پارچه ندارد و مواد اوليه اي كه خريداري مي كند به شرح زير مي باشد .

- دتر جنت و نرم كن :

كه در هر مرحله خريد آنها مقدار مشخصي وجود ندارد و بسته به مقدار بودجة در نظر گرفته شده و مقدار مصرف احتمالي يا مصرف يك تا دو ماه خريداري مي شود .

- كاغذ چاپ :

كاغذ چاپ خريداري شده بايد طرحي باشد كه مشتري مي خواهد و كارخانه به اندازه متراژ پارچه اي كه سفارش گرفته كاغذ را خريداري مي كند البته به دليل محدود بودن طرحهاي كاغذها به دليل وارداتي بودن آنها برخي طرحهاي خاص را مشتريان ترجيحاً خود خريداري مي كنند و همراه پارچه به كارخانه مي فرستند .

- روغن :

هميشه در انبار كارخانه روغن وجود دارد تا اگر ماشينها در اثر حرارت و يا نشتي روغن كم كردند بتوان سريع روغن جديد را جايگزين كرد بنابراين هميشه بايد به مقدار كافي اندوخته داشته باشند و به صورت عادي بين 15 تا 20 بشكه روغن هميشه در انبار وجود دارد .

- رنگ

- اوره

- سولفات امونيم

- غلظت دهنده

- اسيدهاي مورد نياز

1-6- ميزان رعايت استانداردها :

- از نظر رعايت استانداردها براي مواد تاجائيكه بودجه كارخانه اجازه بدهد و مشتري حاضر به پرداخت هزينه ها باشد مواد با كيفيت خوب استفاده مي شود در غير اينصورت اگر پارچه ارزش كافي را نداشته باشد به نفع هر دو است كه از مواد با كيفيت پائينتر و در مواردي از مواد جايگزين استفاده شود

- از نظر استاندارد بودن ماشين ها به دليل قديمي بودن اكثر ماشينها، به ناچار با تغييرات در آنها و تغيير در نسخه هاي كار سعي به استاندارد كردن پروسه مي شود ولي اين كار خالي از اشكال نمي باشد و در مواردي نمي توان به كيفيت مطلوب در محصول رسيد.

- از نظر استاندارد بودن فضاي كاري و سيستمهاي تهويه مي توان گفت سالن در حد مطلوبي قرار ندارد درهاي سالن دوتايي مي باشند تا در هنگام ورود و خروج هواي كمتري جابجا شود ولي به دليل استاندارد نبودن پنجره ها ونبودن سيستم خنك كننده در سالن در هنگام كار كردن ماشينها فنهاي سالن بايد روشن باشد كه اين كار باعث مي شود دماي سالن و رطوبت آن مقدار ثابتي نباشد ( تعداد 14 فن بر روي سقف سوله قرار دارد )

- استاندارد بودن طرح ساختمان : براي رعايت نكات بهداشتي سرويسهاي بهداشتي در خارج از سالن قرار گرفته اند ولي تنها در يك طرف وجود دارد و كارگران مدت زمان زيادي را بايد صرف رفت و برگشت كنند و در زماني كه كار زياد باشد اين رفت و برگشتها مشكلساز مي شوند

- رعايت نكات بهداشتي : براي پاكيزه نگهداشتن محيط كار 4 نفر مسئول مي باشند كه يك نفر مسئول محوطه خارج سالن و سرويسهاي بهداشتي مي باشد كه اين شخص سرايدار كارخانه نيز مي باشد سه نفر ديگر مسئول قسمتهاي عقبي – مياني و جلوئي سالن مي باشند كه نظافت كف سالن ماشينها و خارج كردن ضايعات را بر عهده دارند و همچنين در جابجا كردن كالاها نيز كمك مي كنند .

- يك نفر مسئول آشپزخانه مي باشد كه علاوه بر آشپزي نظافت آشپزخانه و دفتر را به عهده دارد .

- استاندارد بودن فضاي آموزشي : كلاسهاي آموزشي در همان دفتر كارخانه انجام مي شود و تقريباً هفته اي يكبار تمام كارگران در آنجا جمع شده و نكاتي كه بايد در زمان كار رعايت كنند و همچنين نسخه هاي جديد كار به آنها تعليم داده مي شود البته اين راهنمائيها در حين كار نيز ادامه دارد

1-7- مديريت كارخانه :

هر روز يكي از صاحبان كارخانه در دفتر اصلي و يكي در دفتر كارخانه مي باشد براي نظارت دقيق بر سالن يك مهندس نساجي در داخل سالن مشغول به كار مي باشد .

مديريت فروش و بازاريابي بر عهده يك نفر است كه در دفتر اصلي در تهران مشغول به كار است وظيفه اين شخص گرفتن سفارشات و معرفي كارخانه به واحدهاي توليدي مي باشد .

1-8- تكنولوژي مورد استفاده در كارخانه ونوع ماشين آلات :

ماشينهاي مورد استفاده در كارخانه همگي قديمي مي باشد و فرسوده واكثر ماشينها فاقد پلاك مشخصات مي باشند ، ماشينها كه در حال حاضر مشغول به كار هستند و قابل شناسايي بودند در زير نامبرده شده اند .

1- استنتر : ساخت كشور چك اسلواكي

Elitex

Xoncern textilnicho

Strojirens tvi
CHRASTAVA

- ساخت سال 1988

- داراي عرض cm 240

- 6 خانه

- سيستم گرمايي از نوع روغن

- سيستم هدايت نوع سوزني

- داراي فولارد و Over feed

- مداوم

2- ماشين تيغ :

اين ماشين براي تيغ زدن پارچه هاي فتر و مخمل استفاده مي شود

Franc Moler

- 22 پره

- مداوم

- داراي سيلندر 2 متري

3- ماشين خار : arbach

Machinenfabrik

- ساخته شده در سال 1966

- عرض ماشين 240 سانتي متر

- داراي 14 غلتك ( 7 غلتك خار و 7 غلتك شانه)

- مداوم

4 - ماشين چاپ كاغذي (ترانسفر):

MONTI

- ساخت كشور ايتاليا

- داراي سيلندر روغن

- عرض نمد 2 متر

- مداوم

5 - ماشين وينچ:

- ساخت ايران

- 3 متري

- غير مداوم

- ظرفيت 250 كيلو گرم

6- ماشين سنگشور:

- ساخت ايران

- ظرفيت 150 كيلوگرم

- غير مداوم

7- ديگ روغن:

- 2 ميليون Cal

- داراي پمپ Ksb جهت گردش روغن

8- ديگ بخار :

- ظرفيت 1 تن

- داراي يك مشعل

- جهت توليد بخار براي به جوش آوردن آب

9- دولاكن تاقه ( مداوم)

10- خشك كن ( غير مداوم)

11- تيغ برش پارچه هاي كيسه اي ( مداوم)

12- مبدل برق

Typ

50 Hz

440 V

5500 VA

1000A

24 / 240V

1050 A

15 KA

1-9- ضايعات كارخانه واستهلاك :

- براي جلوگيري از استهلاك بيش از حد ماشينها و با توجه به اينكه ماشينها قديمي و مستهلك مي باشند دو نفر را مسئول رسيدگي به ماشينها قرار داده اند كه مسئوليت تعمير و نگهداري ماشينها را دارند ،

ضايعات كارخانه پائين مي باشد به جز در مواردي كه استنتر تازه راه اندازي مي شود و براي رسيدن به كيفيت مطلوب و تنظيم ماشين ممكن است متراژهاي اوليه پارچه از بين برود و كيفيت خود را از دست بدهند .

كاغذهاي چاپ نيز بعد از استفاده توسط توليديهاي پوشاك خريداري مي شود البته با قيمت خيلي ارزان كه براي تهيه الگو برش در توليدي مورد استفاده قرار مي گيرند ، و يا برخي از آنها كه طرح مورد پسندي دارند و داراي جنس نسبتاً خوبي هستند براي استفاده در كاغذ كادوهاي ارزانقيمت برده مي شوند

در باقي ماشينها با كمي دقت و تجربه مي توان ضايعات كالا را به حداقل رساند

1-10- مشكلات كارخانه :

كارخانه به دليل نداشتن امكانات و وسائل جديد ونداشتن كادري با معلومات كافي قادر به رقابت خوبي با كارخانه هاي بزرگتر نمي باشد واز سويي به دليل كمبود بودجه كارخانه قادر به تعويض ماشين آلات و استخدام افراد با تجربه اي كه در زمينه نساجي تحصيلات دارند نمي باشد .

اين موارد باعث مي شوند كه روند كار به كندي صورت گيرد و كارخانه نتواند پاسخگوي تمام مشتريان خود باشد ودرنتيجه مشتريان به سوي مراكز ديگري مي روند .

1-11- امكانات رفاهي كارخانه:

كارخانه مسئوليتي براي رفت و آمد خدمه ندارد و تنها امكاناتي كه براي كارگران در نظر گرفته است عبارتند از

- غذا ( براي شيفت روز ناهار كارگران بر عهده كارخانه مي باشد )

- سرويسهاي بهداشتي داراي حمام مي باشند كارگران داراي بيمه مي باشند

- جاي مناسبي براي صرف غذا و استراحت كارگران در نظر گرفته نشده است .

1-12- تعداد نفرات وكارمندان و پستهاي آنها

- يك نفر مهندس براي نظارت بر سالن

- دو مكانيك براي رسيدگي و تعميرات كه در مواقع ديگر در ابتدا وانتهاي استنتر مشغول به كار هستند .

- سه نظافت چي داخل سالن كه مسئوليت حمل كالاها را نيز بر عهده دارند

- دو نفر مسئول ماشينهاي چاپ مي باشند

- يك نفر مسئول ماشينهاي شستشو و آبگيري

- دو نفر در زمان كار استنتر در ميان دستگاه كار مي كنند كه مسئول هماهنگي بين دو نفر ديگر و مراقبت از درجه هاي دما و فشار سنج مي باشند

- يك نفر مسئول موتور خانه و برق مي باشد .

- يك نفر مسئول آشپزخانه و نظافت بيرون سالن

فصل سوم



1-3- كنترل كيفيت:

در اين بخش كيفيت كالاي تكميل شده مورد سنجش قرار مي گيرد كاگران در هنگام طاقه پيچي تنها مي توانند ايرادات بزرگ پارچه را مشاهده كنند.

براي اين كار تكه اي از پارچه تكميل شده را مورد آزمايشاتي قرار مي دهند تا ميزان آب رفتگي بعد از تثيت را اندازه گيري كنند كه سعي بر اين است كه اين آبرفتگي به حداقل برسد .

استحكام پارچه معمولاً افت ميكند كه ما بايد توجه داشته باشيم افت استحكام حداقل باشد . اين كار را با تستهايي از قبيل تست سايش – تست خمش – مقاومت در برابر كشش ( كشش تا حد پارگي ) انجام مي دهيم

البته در اين در اين كارخانه آزمايشگاه مجهزي براي تست كنترل كيفيت در نظر گرفته نشده و كيفيت كالا را به صورت نسبي مي سنجند و پارچه تكميل شده را با يك نمونه شاهد از پارچه خام مقايسه مي كنند . تا افت خواص در حد مورد قبولي باشد .

ثبات چاپهاي صورت گرفته را با استفاده از تست سايش مي سنجند و مقاومت سايشي پارچه چاپ شده را اندازه مي گيرند .





2-3- منبع آب مورد نياز و پسابهاي كارخانه :

1-2-3- آب مورد نياز كارخانه از چاه تأمين مي شود و همانطور كه مي دانيم اين آب چاه داراي سختي زيادي مي باشد كه در صنعت نساجي مشكلات زيادي را براي ما ايجاد مي كند آبي كه در صنعت نساجي مورد استفاده قرار مي گيرد بايد داراي شرايط زير باشد

سيليس 3-5/0

سختي كل ( معادل caco3 ) 5/2-0

آهن ( معادل Fe ) 2/0-1/0

منگنز ( معادل mn ) 2/0-0

قليايي ( در مقابل متيل اورانژ ) ( معادل Caco3 ) 64-35

مجموع جامدات محلول در آب 150-65

PH 5/8-7

( توجه شود كه ارقام بالا بر حسب p.p.m ميباشند )

براي رسيدن به اين مقدار از سختي آب بعد از ته نشين كردن آب در استخرها مواد سختي گير به آن اضافه مي كنند تا سختي آب به صورت كمپلكس تبديل شود و در مراحل بعدي مزاحم واكنش نشود و يا به عبارتي راندمان را پائين نياورند

- سختي گير آب :

جهت تولدي كمپلكس محلول در آب با فلزات سنگين كه موجب سختي آب مي‌گردند بكار مي رود

فرمول شيميايي : اتيلن دي آمين استات سديم

ظاهر : مايع شفاف

PH : قليايي

ماهيت يوني : آنيونيك

حلاليت : در آب سرد به هر نسبتي محلول است

زمان نگهداري : حداقل به مدت يكسال در شرايط معمولي قابل نگهداري مي باشد

خواص :

فلزات سنگين نامحلول در آب در محدوده وسيع PH توسط اين ماده تشكيل كمپلكس محلول در آب داده و هر چقدر PH محيط بالاتر رود اين عمل سريعتر انجام مي گيرد . ضمنا با استفاده از اين ماده املاح ته نشين شده در آب نيز محلول مي گردند در حين رنگرزي با توجه به اينكه برخي از رنگها در مقابل املاح موجود در آب حساسيت دارند بايد از اين ماده جهت از بين بردن سختي آب استفاده نمود البته در مورد رنگهاي كمپلكس فلزي و بعضي از رنگهاي راكتيو نبايد از اين ماده استفاده نمود همينطور در رنگرزي در ماشينهايي كه از جنس مس با روي ساخته شده كاربرد اين ماده توصيه نمي شود .

پايداري :

اين ماده پايداري فوق العاده اي دارد . در حدود دماي 400 درجه سانتيگراد تخريب ميشود . در مقايسه با عوامل كمپلكس كننده معدني اين ماده حتي اگر در مدت زمان طولاني در دماي 200 درجه سانتيگراد باقي بماند هيدروليز نمي شود ضمنا اسيدها و بازهاي قوي هيچكدام باعث تخريب آن نمي گردند .

كابرد :

بطور كلي در صنايعي كه املاح موجود در آب ايجاد مزاحمت مي نمايند به استثناي مورد ذكر شده فوق مي توان از سختي گير فوق استفاده نمود ميازن استفاده ان 2/0 گرم در ليتر به ازاي هر سختي الماني است .

( سختي آلماني 100 ميلي گرم Cao در يك ليتر آب است )

2-2-3- آبي كه از شستشوي پارچه قبل و بعد از تكميل و آبي كه از حمامهاي رنگرزي و سفيد گري و مرسريزاسيون و كلا عمليات تكميلي باقي مي ماند داراي مواد شيميايي ميباشد بخشي از اين مواد مي توانند ته نشين شده و بخشي ديگر از طريق بيوشيميايي يا شيميايي اكسيده شوند حضور تركيبات آلي كلردار و مواد سمي همانند فلزات سنگين تا حد مجاز قابل قبول است

· ماكزيمم دما در محل خروج پساب oC 35

· PH در محل خروج پساب 9-6

· مواد ته نشين شوند 1 ميلي ليتر بر ليتر و بعد از 5/0 ساعت ته نشين مي شود

· بوهاي نامطبوع به مشام نرسد

· بعد از رنگزدايي پساب هيچ رنگي قابل رؤيت نباشد
دسته بندی: فنی و مهندسی » صنایع

تعداد مشاهده: 1602 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 30

حجم فایل:24 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: