گزارش كارآموزي در كشت و صنعت مغان

دسته بندي : فنی و مهندسی » کشاورزی و زراعت
گزارش كارآموزي در كشت و صنعت مغان در 14 صفحه ورد قابل ويرايش

شركت سهامي كشت و صنعت و دامپروري مغان

شركت كشت و صنعت فعاليت خود را در مقياس 48400 هكتار از اراضي دشت مغان با عنوان كردن بهره گيري صحيح و مدار از اراضي قابل شرب دشت و نيز گسترش كشاورزي مكانيزه و همپا نمودن آن با صنايع وابسته از نيمه دوم سال 1351 آغاز نمود.

از طرف وزارت كشاورزي و منابع طبيعي پس از بررسيهاي مقدماتي اقدام به برنامه ريزي جامعي براي پاي گذاري يك مجتمع عظيم كشت و صنعت در مقياس ياد شده از اراضي منطقه شد و پس از آن بلافاصله برنامه گسترده مزبور زير عنوان «طرح كشت وصنعت و دامپروري مغان » به مرحله اجرا در آمد . به منظور اينكه طرح ياد شده قادر به تحقق كامل مسئوليتهاي و ظايف و اهداف محوله گردد در سال 1353 با تقديم لايحه اي به مجلسين شوراي ملي و سنا پيشنهاد بنيانگذاري شركتي به نام «شركت سهامي كشت و صنعت و دامپروري مغان» شد . لايحه مزبور در اسفند ماه 1353 به تصويب مجلسين رسيد و به دولت ابلاغ گرديد . سهامداران شركت ، وزارت كشاورزي و منابع طبيعي ، برنامه و بودجه ، صنايع و معادن و وزارت امور اقتصادي و دارايي بودند . سرمايه اوليه اين شركت 7 ميليارد ريال بوده و در 17 اسفند 1353 بنيانگذاري شده است .

اهداف اين شركت عبارت بود از :

- گسترش و عمران اراضي كشاورزي

- افزايش توليد پروتيئن حيواني

- افزايش توليد ميوه

- افزايش توليد شكر

- كاهش اتكا به واردات فراورده هاي مزبور

- ايجاد مشاغلي تازه و بهبود سطح زندگي در منطقه

مجتمع كشت و صنعت و دامپروري مغان در منتهي اليه شمال شرق آذربايجان قرار دارد . وسعت اين مجتمع در زمان تاسيس و مطابق طرح 48400 هكتار بود ولي در حال حاضر سند رسمي شركت براي 63000 هكتار مي باشد . در حال حاضرفعاليتهاي آن شامل زراعت، دامپروري، باغداري و صنايع وابسته ميباشد.

زراعتهاي اصلي مجتمع گندم، جو، يونجه ، چغندر قند، پنبه و ذرت بذري،
دانه اي و علوفه اي است .

پروار بندي گوسفند ، گوساله ، شتر و همچنين پرورش گاوهاي شيري ، توليد شير و نگهداري زنبور عسل از عمده فعاليتهاي دامپروري اين شركت است .

مجتمع داراي كارخانجات قند ، پروسس ميوه ، لبنيات ، سردخانه ، خوراك دام ، پروسس بذر و تصفيه پنبه مي باشد ، باغداري نيز از عمده فعاليتهاي ديگر اين مجتمع بوده كه در حدود 2500 هكتار از اراضي را زير گونه هاي مختلف سيب ، گلابي ، هلو ،‌شليل ، گيلاس ، آلبالو ،‌فندق ، انار و گردو برده است .

اين مجتمع آمادگي دارد تا فراروده هاي باغات خود را براي مصرف تازه كنسرو ، آب ميوه و ميوه خشك به بازارهاي داخلي و بين المللي عرضه نمايد . ناگفته نماند در شركت كشت و صنعت مغان حدود 100 كيلومتر راه ارتباطي وجود داشته و بيش از 5 هزار نفر در آن مشغول به كار مي باشند .

بهره برداري از اراضي دشت مغان در حالت فعلي بوسيله زارعين خصوصي و بخش دولتي (عمدتاً كشت و صنعت و دامپروري مغان ) صورت مي گيرد . مساحت اراضي زارعين بين 35-30 هزار هكتار و اراضي دولتي بيش از 63 هزار هكتار و محدوده قنات ، نهرها ، تاسيسات و كانالها 10 هزار هكتار است . شركت كشت و صنعت علاوه بر اراضي وسيع كشاورزي ، تاسيسات و كارخانجات بزرگي را نيز شامل مي شود كه اكثراً در دست اجار مي باشد . برآورد به هنگام سرمايه گذاري طرح كشت و صنعت و دامپروري مغان در سال 1357 حدود 38 ميليارد ريال و تا پايان سال 1359 كلاً مبلغ 38/22 ميليارد ريال از طرف سازامان برنامه و بودجه تامين و به هزينه رسيده اشت . به گفته دست اندركاران براي رفع نواقص و مسايل موجود در مجتمع كشت و صنعت مغان حدود 10تا 15 ميليارد تومان اعتبار لازم است . به گفته كارشناسان و دست اندر كاران مجموعه اي كه در حال حاضر تحت عنوان شركت كشت و صنعت و دامپروري مغان عمل مي كند در دنيا منحصر به فرد و بي نظير است ،‌به علت اينكه پيوستگي واحد هاي توليدي ، وسعت ، تعدد فعاليتها و مديريت واحد ، آن از كشت و صنعتهاي ديگر جهان متمايز مي كند . سالانه در اين شركت حدود 150 تا 250 ميليون متر مكعب مصرف مي شود و ارزش محصولات توليدي آن 2 ميليارد تومان در سال برآورد مي شود .
فعاليتهاي صنعتي

در طرح اوليه شركت ايجاد كارخانجات قند و پروسس به منظور تبديل محصولات توليدي به فراورده هاي با ارزش افزوده و كارخانه خوراك دام پيش بيني نموده و تعدادي از اين كارخانجات در طول زمان تاسيس و مورد بهره برداري قرار گرفت و تعدادي نيز در دست احداث بوده و برخي نيز در برنامه هاي سالهاي آتي احداث خواهند شد . به علاوه برخي از كارخانجاتي كه در طرح اوليه منظور نشده بود (مانند كارخانه پنير و كارخانه پروسس بذر) به دليل ضرورت امر بر مجموعه فعاليتها اضافه شد .

اهم فعاليتهاي صنعتي عبارتند از :
كارخانه قند

با ظرفيت اسمي 5000 تن در روز يكي از دو كارخانه معظم چغندر قند كشور مي باشد كه از سال 62 به بعد فعاليت خود را آغاز كرده است .

برخلاف پيش بني اوليه در توجيه لزوم تاسيس كارخانه ، متاسفانه شرايط اقليمي منطقه براي حصول به عيارهاي پيش بيني شده در طرح (5/16 تا 17 در صد) مناسب نبوده و عيار موجود در منطقه در سطح خيلي پايين تر (5/11 تا 5/10) مي باشد . اين امر بهره برداري كامل از ظرفيت كارخانه را از نظر فني نا ممكن ساخته است . براي رفع مشكل و افزايش عيار چغندر قند طرح تحقيقاتي به هزينه شركت است . براي رفع مشكل و افزايش عيار چغندر را از نظر فني نا ممكن ساخته است . براي رفع مشكل و افزايش عيار چغندر قند طرح تحقيقاتي به هزينه شركت است . براي رفع مشكل و افزايش عيار چغندر قند طرح تحقيقاتي به هزينه شركت كشت و صنعت در دست اجرا مي باشد . عملكرد كارخانه در سالهاي اوليه بندرت از صد هزار تن تجاوز نموده است ولي از سال 1371 با تمهيدات انجام شده هر ساله بيش از 200 هزار تن چغندر به كارخانه واصل گرديده است .

با توسعه روابط با جمهوري آذربايجان و با راهنمايي فني كارشناسان مجرب شركت در سالهاي اخير سطح قابل توجهي از اراضي همجوار به زير كشت اين محصول رفته و چغندر توليدي در كارخانه قند شركت مورد استحصال قرار گرفته است . ضمنا به منظور استفاده كامل از ظرفيت كارخانه و بهره برداري از آن در سالهاي اخير برنامه تصفيه شكر خام نيز بر فعاليتهاي كارخانه افزوده شده است و سالانه حدود 20 هزار تن شكر زرد وارداتي به شكر سفيد تبديل و به بازار عرضه مي شود . سطح كل كارخانه قند 299600 متر مربع و زير بناي آن 82500 متر مربع است و توست يك شركت لهستاني ساخته شده است .
آزمايش سالم بودن سيم پيچ كمپرسور بسته

وسايل و ابزار مورد نياز : مولتي متر يا اهم متر ، فاز متر ، انبردست ، پيچ گشتي و يك كمپرسور مستعمل .

مراحل انجام كار :

1- در جعبه ي اتصال برق كمپرسور را باز مي كنيم .

2- سلكتور مولتي متر را بر روي اهم (R*10K) قرار دهيد و عقربه ي آن را بر روي صفر تنظيم مي كنيم .

3-يكي از سيم هاي رابط اهم متر را به بدنه ي كمپرسور و سيم ديگر رابط را به ترتيب به ترمينالهاي مشترك ، رانينگ و استارت كمپرسور وصل مي كنيم . در صورتي كه در سه حالت عقربه اهم متر منحرف نشود سيم پيچ كمپرسور اتصال بدنه ندارد .

4- سلكتور اهم متر را بر روي درجه ي R*1 قرار مي دهيم و صفر آن را اتنظيم مي كنيم .

5- يكي از سيم هاي رابط اهم متر را به ترمينال C و سيم رابط ديگر را اول به ترمينال S و به ترمينال R كمپرسور وصل مي كنيم . در دو حالت بايستي عقربه ي اهم متر منحرف شود و مقدار مقاومت بين C-R كم تر از مقاومت بين C-S باشد .

6- يكي از سيم هاي رابط اهم متر را به ترمينال R و سيم رابط ديگر را به ترمينال S كمپرسور وصل مي كنيم . در اين حالت بايستي مقدار مقاومت خوانده شده از اهم متر برابر با مجموع مقاومت هاي بين C-R و C-S باشد .

7- كمپرسور را به برق وصل كنيد . بايستي داراي دهش در لوله ي دهش و مكش در لوله ي مكش باشد .

اورلود يك وسيله ي حفاظتي است و هنگامي كه جرياني بيش تر از جريان مجاز كمپرسور از آن عبور كند و يا در اثر اختلال پيش آمده كمپرسور بيش از اندازه گرم شود جريان برق را قبل از اين كه به سيم پيچ كمپرسور صدمه اي برسد قطع مي كند . بدين علت اورلود در مدار با سيم پيچ كار كمپرسور به طور سري قرار مي گيرد. يك سر اورلود به ترمينال مشترك سيم پيچ كمپرسور و سر ديگرش به جريان برق متصل مي شود .

اورلود يك گرم كن (هيتر) و يك تيغه ي بي متالي تشكيل شده است كه به طور سري به هم ديگر متصل شده اند .

با عبور جريان اضافي از اورلود گرمكن آن گرماي زيادي توليد مي كند كه اين گرما باعث قطع شدن تيغه ي بي متالي مي شود كه در نتيجه كمرسور خاموش مي شود .
تايمر ديفراست

به منظور جلوگيري از كاهش قدرت برودتي اوپراتور بايستي برفك هاي تشكل شده بر روي اوپراتور ذوب شود. عمل آب كردن برفك را ديفراست مي گويند .زمان و مدت ديفراست به طور خودكار به وسيله ي تايمر (ساعت)ديفراست تنظيم مي شود .

براي انجام عملياتي نظير هواگيري(وكيوم كردن) سنجش فشارهاي سيستم ، تخليه و شارژ سيستم از ماده اي مبرد ، شارژ روغن به سيستم و بالاخره تحت فشار قرار دادن سيستم با گاز ازت از شير چند راهه يا مانيفولد استفاده مي شود . يك مانيفولد كامل مجهز به فشار نماي زياد فشار نماي فشار كم (فشار نماي مركب). دو شير دستي مربوط به فشار بالا و پايين و سه عدد شيلنگ فشار قوي مهره اي 4/1 اينچي است كه براي آب بندي كردن آن ها از واشرهاي لاستيك مصنوعي استفاده مي كنند و با دست مي توان آن ها را كاملاً سفت و آب بندي كرد .

شير دستي ، شيلنگ و فشار نماي سمت چپ كه به رنگ آبي مي باشند قسمت فشار كم مانيفولد سمت چپ كه به رنگ آبي مي باشند قسمت فشار كم مانيفولد را تشكيل مي دهند و به قسمت فشار كم سيكل تبريد متصل مي شوند و شير دستي شيلنگ و فشار نماي سمت راست كه به رنگ قرمز مي باشند قسمت فشار زياد مانيفولد را تشكيل مي دهند و به قسمت فشار زياد سيكل تبريد متصل مي شوند . شلنگ وسطي (زرد رنگ)به خط شارژ (كپسول ماده مبرد ، پمپ وكيوم ، كمپرسورهاي هوا ، ظرف روغن) متصل مي گردد .

وقتي شيرهاي دستي (آبي و قرمز ) بسته باشند مسير شيلنگ هاي كناري با شيلنگ وسط بسته مي شود و وقتي شيرهاي دستي باز باشند مسير شيلنگهاي كناري با شيلنگ وسط باز مي گردد . مسر گيج آبي و گيج قرمز با شيلنگ قرمز در هر دو موقعيت شير دستي باز مي باشد . بعضي از مانيفولدهاي سرويس به جاي استفاده از شيلنگ هاي رنگي فقط از يك رنگ كه معمولاً سياه است استفاده مي كنند . بر روي شيلنگ هاي مانيفولد فشار نهايي كار بر حسب Psi نوشته شده است و نبايستي از آن ها براي فشارهاي بيش تر از انچه قيد شده است استفاده نمود .

اوپراتور (تبخير كننده ) يكي از اجزاي اصلي سيكل تبريد مي باشد كه در آن مايع مبرد تبخير مي شود و در نتيجه محيط اطراف اوپراتور سرد مي گردد . اوپراتور ممكن است در اثر ضربه ديدن يا تماس اشياي نوك تيز با آن در موقع جدا نمودن ظروف يخ از كف اوپراتور ، سوراخ شود و يا ان كه به علت چندين سال كار مداوم قسمتي از لوله هاي آن فرسوده شده و سوراخ گردد . براي تعيين محل نشت يا عدم نشت اوپراتور بايستي آن را با گاز ازت تحت فشار قرار داد و تمام قسمت هايش را با محلول كف صابون آزمايش كرد .

كنانسور (تقطير كننده)يكي ديگر از اجزاي اصلي سيكل تبريد است كه در آن گاز داغ خارج شده از لوله ي دهش كمپرسور تقطير و تبديل به مايع مي شود .
دسته بندی: فنی و مهندسی » کشاورزی و زراعت

تعداد مشاهده: 1330 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 14

حجم فایل:16 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: