گزارش كارآموزي در نيروگاه برق سليمي نكا

دسته بندي : فنی و مهندسی » برق، الکترونیک، مخابرات
گزارش كارآموزي در نيروگاه برق سليمي نكا در 41 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

پيشگفتار 1

موقعيت نيروگاه و شرح مختصري از مشخصات آن 3

مولد بخار (بويلر) 7

توربين 11

ژنراتور 13

پست فشار قوي 15

مشخصات ساير قسمت هاي نيروگاه 16

اصول كلي نيروگاه بخار 20

تغذيه مصرف داخلي نيروگاه 27

دياگرام تك خطي 34

باطريها 44

طرح آتي ودر دست اقدام در نيروگاه نكا 50


پيش گفتار

گزارشي كه پيش رو داريد حاوي مطالبي كه اينجانب در نيروگاه نكا مشغول به انجام دوره كارآموزي بوده مي باشد و سعي بر آن داشته كه اطلاعات و مطالب بيشتري را در خصوص چگونگي انجام مراحل توليد و كاركرد قطعات و دستگاههاي مختلف بدست آورده تا در آينده مثمر ثمر واقع شود .

در بخش اول نگاهي كوتاه برچگونگي و بررسي اصول توليد نيروي الكتريكي در واحد بخار و اصول و مبناي كار (بهره‌برداري)واحد بخار خواهيم داشت و در بخش ديگر به قسمت واحد گازي نيروگاه كه در آنجا مشغول به انجام دروه كارآموزي بوده‌ام اشاره شده است .




«آب دريا را اگر نتوان كشيد هم به قدر تشنگي بايد چشيد»


بخش اول

نيروگاه بخار

1- موقعيت نيروگاه نكا

2- سيكل آب و بخار

3- تغذيه داخلي نيروگاه بخار




موقعيت نيروگاه و شرح مختصري از مشخصات آن

الف: موقعيت جغرافيايي

نيروگاه نكا در استان مازندران به فاصلة 30 كيلومتري شمال جاده ساري – نكا در منطقه اي به نام ميان كاله در ساحل درياي مازندران قرار گرفته است.

نيروگاه نكا به وسيله 3 رشته جاده به شرح زير :

1- نيروگاه ، نكا به طول تقريبي 25 كيلومتر

2- نيروگاه ، دشت ناز ، فرخ‌آباد – ساري به طول تقريبي 45 كيلومتر

3- نيروگاه ، دشت ناز ، جاده ساري – نكا به طول 35 كيلومتر

به شهرهاي نكا و ساري متصل مي باشد

ب: شرح مختصري از مشخصات نيروگاه

نيروگاه نكا با داشتن 4 واحد 440 مگاواتي قدرت توليد 1760 مگاوات را دارا ميباشد، سوخت اصلي نيروگاه گاز و سوخت كمكي ان سوخت سنگين (مازوت) است . آب مصرفي نيروگاه جهت توليد بخار و به حركت درآوردن توربين از طريق 3 حلقه چاه عميق و اب خنك كن نيروگاه از دريا تأمين مي گردد .

نيروي لازم براي راه‌اندازي نيروگاه از طريق شبكه سراسري و در صورت قطع ان از وجود دو واحد توربين گاز به قدرت 6/137 مگاوات تأمين مي گردد .

1- سوخت

سوخت اصلي نيروگاه گاز طبيعي مي باشد كه از منابع گاز سرخس تأمين و به وسيله يك رشته خط لوله به نكا منتقل مي گردد . سوخت كمكي نيروگاه مازوت (سوخت سنگين) است كه از طريق راه‌آهن مازندران و تانكر به ايستگاه تخليه سوخت واقع در نكا تحويل و توسط خط لوله به نيروگاه منتقل مي گردد .

درضمن ايستگاه تخليه ديگري در نيروگاه وجود دارد كه تانكرها را مي توان در آن محل تخليه كرد .

مجريان طرح – پيمانكاران – مشاوران

كارفرما وزارت نيرو – شركت توانير

مهندس مشاور شركت كاميران

اجرا كنندگان طرح كنسرسيوم بي.بي.سي – ببكاك – شركت بيل

فينگر برگر (كنسرسيوم مازندران)

الف: كارهاي ساختماني و محوطه

محوطه سازي شركت بيل فينگر برگر bill finger berger

ب: ديگ بخار و تصفيه خانه شركت ببكاك Babcok

ج: توربين ، ژنراتور و كنترل شركت براون باوري B . B . C

د: پست فشار قوي شركت ميتسوبيشي

مشاور طرح پست فشار قوي شركت ميل – مهاب

تاريخ عقد قرارداد نيروگاه 30آگوست 1975 برابر با 8/6/54

تاريخ عقد قرارداد پست 26ژانويه 1976 برابر با 6/10/55

تاريخ شروع عمليات ساختماني

نيروگاه تاريخ عقد قرارداد

تاريخ شروع عمليات ساختماني

پست تابستان 56 (1977)

مشخصات تانكهاي سوخت و ميزان مصرف نيروگاه به شرح زير است :

حجم تانك سوخت سنگين واقع در ايستگاه تخليه m 7000

حجم تانك سوخت سنگين واقع در ايستگاه نيروگاه m 70000*2

ارتفاع تانك سوخت سنگين واقع در ايستگاه تخليه m 34/2 + 5/17

قطر تانك سوخت سنگين واقع در ايستگاه تخليه m 75

حجم تانك سوخت سبك m 1000

ارتفاع تانك سوخت سبك m 9/10

قطر تانك سوخت سبك m 11

مصرف سوخت سنگين m / h 95 * 4

مصرف گاز Nm / h 110000 * 4

چنانچه بعللي ارسال سوخت (گاز - مازوت) به نيروگاه قطع گردد ميزان سوخت ذخيره براي باركامل حداكثر 14 روز مي باشد .

آب مصرفي ، آب خنك كن و تصفيه خانه

آب شيرين مصرفي نيروگاه بوسيله 3 حلقه چاه عميق كه در حومه ايستگاه تخليه سوخت واقع در نكا قرار دارد ، به صورت زير تأمين مي گردد :

ابتدا آب خروجي از اين چاهها بداخل دو استخر سرپوشيده واقع در ايستگاه تخليه سوخت ريخته شده و به وسيله يك خط لوله 25 كيلومتري به دو استخر سرپوشيده ديگر به حجم كل 1500 مترمكعب كه در مجاورت تصفيه خانه نيروگاه قرار دارند ، سرازير و از آنجا به يك مخزن مرتفع (75 متر) با حجم m 450 پمپ مي گردد از اين منبع قسمتهاي مختلف نيروگاه

1- آب آتش نشاني

2- آب شرب مصرفي

3- آب مورد نياز تصفيه خانه

تغذيه مي گردد .

- تغذيه مصرف داخلي نيروگاه :

انرژي لازم جهت تغذيه مصارف داخلي نيروگاه از جمله موتور پمپ هاي روغني و آب روغن و سوخت و فن هاي مختلف و غيره از انرژي توليدي خود نيروگاه تأمين مي گردد . جهت تغذيه مصارف داخلي يك نيروگاه كه در شكل صفحه نشان داده شده است . انرژي لازم جهت مصارف داخلي هر يك از واحدها از خروجي ژنراتور اصلي مربوطه انشعاب مي گردد و در اين مدار هم به علت اشكالات احتمالي در شبكه ها مي تواند فيدر مصرف داخلي دچار تغييرات ولتاژ و فركانس گردد ولي تغييرات فركانس را مي توان به علت جزئي بود نشان پذيرفت همان طوريكه اشاره شد تغييرات شديد ولتاژ به علت ايجاد اتصال كوتاه در بيرون از شبكه مي تواند با عملكرد سريع حفاظتهاي مدرن در كوتاهترين زمان طوري محدود شود كه به فيد مصرف داخلي هيچ گونه صدمه اي وارد نگردد به علاوه ولتاژ اوليه ترانس مصرف داخلي كه انشعاب آن بلافاصله بعد از ژنراتور قرار دارد ولتاژ خروجي ترانس برابر ولتاژ باسهاي مصرف داخلي مي باشد بالاترين مقدار را در اثر يك اتصال كوتاه در شبكه به علت افت ولتاژ در ترانس واحد و مسير كابلها با نقطه اتصال كوتاه داراست اين تغييرات هم بدين طريق حفاظت مي گردد كه تحريك ژنراتور در موقع بروز اتصال كوتاه در شبكه بطور اتومات به وسيله تنظيم كننده ولتاژ سريع تقويت مي شود و مسئله مهم بخصوص در اين نوع مدار اين است كه تاسيسات مصرف داخلي هر واحد بكلي از هم مجزا بوده بطوريكه اشكال در يك واحد هيچ گونه اثري در واحدهاي ديگر نخواهد داشت جهت راه اندازي واحدهاي بخاري از حالت ساكن احتياج به يك منبع تغذيه جداگانه اي است كه اين انرژي معمولا‍‌َ از شبكه اصلي گرفته مي شود .

1-3- مشخصات مصرف داخلي نيروگاه نكا :

نيروگاه حرارتي نكا داراي مصرف كننده هاي مختلف با سطح ولتاژهاي مختلف مي باشد مصرف كننده هاي V 24 و V 48 كه براي تغذيه سولونوئيد والوها و كارتهاي فرمان ابزار دقيق استفاده مي شود و مصرف كننده هاي V 220 و V 380 كه براي روشنايي و موتورها با قدرت پايين تر استفاده مي شود و بعضي از الكتروموتورها قدرت آن زياد بوده و تغذيه آن برق KV 3/6 مي باشد به همين منظور براي هر واحد يك سوييچ گير KV 3/6 و براي چهار واحد يك سوييچ گير KV 3/6 مشترك در نظر گرفته شده است . در زماني كه ژنراتور واحد ولتاژ داشته باشد . از خروجي KV 21 ژنراتور يك انشعاب گرفته شده و به ترانس BT مي رود . اين ترانس داراي دو سيم پيچ خروجي مي باشد كه هر كدام برق KV 21 را تبديل به KV 3/6 مي كنند و يك خروجي آن كه باس BA و خروجي ديگر آن به باس BB مي رود . اين دو باس مصرف كننده هاي بزرگ را تغذيه مي كنند . همچنين از اين باسها چهار انشعاب گرفته شده و به ترانسهاي CT1 , CT2 , CT3 , CT4 مي رود و تبديل به V 380 مي شود و مصرف كننده هاي V 380 از اين طريق تغذيه مي شوند . در صورتي كه ژنراتورها خروجي نداشته باشد و در ابتداي راه اندازي از طريق شبكه دو عدد ترانس T6 , T5 در پست نيروگاه در نظر گرفته شده است كه يك خروجي آنها KV 20 مي باشد و خروجي T5 به ترانس استارت آپ 10 BT 01 و خروجي T6 به ترانس استارت آپ 10 BT 02 مي رود و در اين ترانسها برق KV 20 تبديل به KV 3/6 شده و خروجي آن به باسهاي 10 BN و 10 BM كه سويچ گير KV 3/6 مشترك را تشكيل مي دهد مي رود . از اين طريق ما مي توانيم در ابتداي راه اندازي استفاده كرده و واحد را راه اندازي نماييم . اين باسها در حالت كار عادي واحدها نيز در مدار بوده مرف كننده هاي KV 3/6 عمومي نظير كمپرسورها را تغذيه مي نمايد . اگر چنانچه بخواهيم كار تعميراتي روي ترانسها انجام دهيم . بعنوان مثال اگر بخواهيم مقره هاي ترانس T6 را شست و شو دهيم يا تعميرات روي بريكرهاي KV 20 مربوط به واحد بخار (4482) را انجام دهيم مي توان باس كوپلر (10 CA / CB مربوط به كمپرسورها ) و ( 10 CC / CD مربوط به تاسيسات شيمي ) و ( 10 CG / CH مربوط به تجهيزات آب دريا ) و ( 10 CE / CF مربوط به تاسيسات روشنايي) و ( 10 CJ / CK مربوط به تجهيزات سوخت رساني) را با OFF كردن بريكرهاي فوق از 10 BM همزمان ON نمود

در موقع انجام اين مانور لازم است كه اپراتور كمپرسورخانه در محل كمپرسورها حضور داشته باشد و يكي از كمپرسورهاي 15 يا 16 بطور دستي در مدار و بقيه كمپرسورها در حالت اتومات باشند ( توسط اپراتور كمپرسورخانه) وقتي باس كوپلرها بسته شد به مسئول پست جهت بي برق كردن ترانس T6 و يا قطع كردن بويلر (4482) اطلاع داده شود (توسط اپراتور مسئول الكتريك يا مهندس شيفت) پس از قطع بريكر KV 20 (4482) يا OFF شدن ترانس T6 ، باس كوپلر 10 BN ، 10BM بطور اتوماتيك مي بندد و سپس تمامي باس كوپلر ياد شده همزمان با ON شدن تغذيه اصلي 10BM روي OFF قرار داده مي شود ديزلهاي اضطراري 1 و 2 مربوط به تاسيسات عمومي نيروگاه استارت و با ظرفيت 5/2 يا 3 مگاوات به مدار آورده مي شود (توسط اپراتور كمپرسورخانه) عمل استارت ديزلهاي جهت پايداري و سيفتي بيشتر شبكه انجام مي گيرد . حالا مهندس شيفت بهره برداري به مسئول پست جهت شروع كار تعميرات روي ترانس T6 يا بريكر (4482) اطلاع مي دهد . پس از اتمام كار تعميرات و انجام كار تعميرات و انجام تست هاي لازم روي ترانس T6 و يا بريكر 4482 مسئول پست خاتمه كار را به مهندس شيفت اطلاع داده و تحت نظارت مهندس شيفت توسط اپراتور الكتريك كه ولتاژ از طريق پست (T6) وصل شد دوباره تمامي باس كوپلرهاي ياد شده با OFF كردن بريكلرهاي فوق از 10 BM همزمان ON مي گردد و باس كوپلر 10 BM / BN قطع مي گردد . حال زماني كه ولتاژ KV 3/6 را روي تابلو مربوطه ديده ، كليد سنكروتاكت را در جايش قرار داده و 180 درجه به سمت راست چرخانده و سلكتور را در وضعيت تست قرار داده و بعد دكمه ON بريكلر 102? 10 BM ، 103 ? 10 BM 00 مربوط به ترانس را فشار داده ، در اين موقع چراغ TEST OK روشن مي شود و بعد از خاموش شدن چراغ TEST OK سلكتور را در وضعيت اتومات قرار داده و دوباره فرمان ON صادر مي گردد در اين هنگام بريكلر با تاخير زماني بسته مي گردد . آنگاه مجدداَ مصرف كننده ها را روي 10 BM قرار مي دهند يعني بريكر تغذيه باس V 380 از طريق 10 BM وصل و همزمان باس كوپلر مربوطه قطع مي گردد . پس از اتمام اينكار يعني برقرار شدن 10 BM از طريق T6 كار مانور و عمليات در پست خاتمه يافته و وضعيت باسها و باس كوپلر به حالت عادي مي باشد .

2-3- مصرف داخلي ترانس اگزيلري (كمكي) (BT) ، ترانس سه سيم پيچه

چنانچه در شكل نشان داده شد كه اغلب از ان استفاده مي گردد در اين طرح شين مصرف داخلي به دو يا چندين قسمت تقسيم مي شود و هر قسمت توسط يك سيم پيچ زكوندر ترانس مصرف داخلي بطور جداگانه فيد (تغذيه) مي گردد . البته به جاي اينكه ترانسي با دو يا چندين سيم پيچي زكوندر استفاده شود مي توان جهت هر يك از شين ها ترانس كوچكتري در نظر گرفت و از ان طريق شين مربوطه را فيد نمود بدين ترتيب در هر قسمت سهم شبكه از مقدار قدرت اتصال كوتاه به نسبت تقسيم بندي ترانس كاسته مي شود بدين معني كه ما تقسيم بندي شين مصرف داخلي به دو شين تقريبا نصف مي گردد و هم چنين مقدار پيك اوليه جريان اتصال كوتاه تحويلي توسط موتورها در اثر يك اتصال كوتاه ابتدا به نسبت معيني كم گشته اما ابتدا بايد توجه داشت كه موتورهاي شين ديگر هم اينچنين جريان اما بطور خفيف از طريق سيم پيچي ترانس مربوطه بخود در هنگام اتصال كوتاه در يكي از قسمت ها به نقطه اتصالي فيد مي نمايد . تقسيم بار مصارف داخلي هر واحد بر روي شين ها مي تواند بطور سيميتريكال انجام گيرد بخصوص اينكه اين نوع تقسيم بندي جهت دو شن بسيار مفيد مي باشد چون موتورهاي مهم مانند اف دي فن ، بويلر فيد پمپ ، كندانسيت پمپ – (cw) پمپ اغلب به طور زوج در نظر گرفته مي شوند .

3-3- سيستم اتومات تغيير تغذيه داخلي واحدها

تغذيه داخلي هر يك از واحدها معمولاَ به دو طريق انجام مي پذيرد كه يكي از طريق ترانسهاي مصرف عمومي نيروگاه و ديگري توسط ترانس مصرف داخلي هر واحد مي باشد كه در طريق دوم بايد ژنراتور در دور نامي و بار خروجي ژنراتور حداقل ده درصد فوايد نامي واحد باشد براي تغيير مصرف داخلي هر واحد از حالت اول به دوم مي توان از دستگاه سنكروسكوپ استفاده نمود و همزمان يكي از كليدها بسته و ديگري را باز نمود نظر به اينكه اين عمل يعني بسته نمودن يك كليد و باز نمودن كليد ديگر و در نتيجه تغيير تغذيه داخلي واحد از يك حالت به حالت ديگر و بالعكس بايد توسط اپراتور را انجام گيرد .



1-4- در حالت بهره‌برداري باطريها :

محل قرار گرفتن باطريها بايد از نظر ساختماني و ايزولاسيون ديوارها و كف با قسمتهاي ديگر ساختمان متفاوت بوده و ساختمان محل قرار گرفتن باطريها بايد از تهويه كامل برخوردار باشد به اين محل باطريخانه گفته مي شود .

باطريهاي مورد استفاده در نيروگاهها معمولاُ از نوع قليايي بوده و بيشتر از باطريهاي نيكل – كاديم (NI-CAD) استفاده مي شود در اين باطريها الكترود مثبت آلياژي از نيكل و الكترود منفي كاديم مي باشد و الكتروليت آن محلول پتاس است .

2-4- اهدافي كه در انتخاب باطريها بايد مد نظر باشد بشرح زير است :

1- استحكام و ساختمان مكانيكي و ابعاد هندسي مناسب .

2- تعمير و نگهداري ساده

3- طول عمر زياد

4- كمي وزن و حجم بطور نسبي

5- برآورده شدن ظرفيت مناسب با نياز نيروگاه و انطباق جداول منحني‌هاي مشخصه شارژ و دشارژ باطريها با نياز فني نيروگاه

3-4- مشخصات فني كه باطريها بايد داشته باشند .

1- امكان شارژ كامل تا ولتاژ نهايي باطري

2- امكان دشارژ كامل بدون هيچگونه كاهشي از ولتاژ مي نيمم

3- امكان نگهداري باطري در درجه حرارتهاي مختلف در حالت تخليه

4- امكان باردهي با آمپر زياد در لحضات اوليه منطبق با منحني هاي مربوطه

5- امكان شارژ سريع و معمولي منطبق با منحني هاي مربوطه

4-4- اصطلاحات فني مورد استفاده در سيستم باطريها :

- ولتاژ نامي همان ولتاژ نامي مرسل باطري است كه در نكا 2.2 V مي باشد .

- اختلاف ولتاژ عبارتست از اختلاف بين ماكزيمم ولتاژ باطري با شارژ شده و مي نيمم ولتاژ قابل قبول باطري تخليه شده.
دسته بندی: فنی و مهندسی » برق، الکترونیک، مخابرات

تعداد مشاهده: 1458 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 41

حجم فایل:30 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: