پاورپوینت پروژه کارآفرینی کشت گیاهان گلخانه ای،خیار

دسته بندي : کارآفرینی » کشاورزی و زراعت
پروژه کارآفريني کشت گياهان گلخانه اي-خيار در 47 اسلايد قابل ويرايش



فهرست

الف) خلاصه طرح

ب) مقدمه

پ) سرمايه گذاري ثابت

ت) زمين

ث) محوطه سازي

ج) ساختمان

چ) ماشين آلات

ح) تأسيسات

خ) وسايل نقليه

د) تجهيزات اداري

ذ) هزينه هاي قبل ازبهره برداري

ر) سرمايه ثابت

ز) استهلاک

ژ) تعميرات

س) سوخت وانرژي

ش) پرسنل

ص) هزينه کل

ض) خريد مواد اوليه

ط) فروش

ظ) سرمايه در گردش

ع) سرمايه گذاري کل

غ) اخلاق درکسب وکار

ف-1) مقدمه

ف-2) مهمترين دستاوردهاي

کشتهاي فشرده ي گلخانه اي

ف-3) رسيدن به هدف

ق) مفهوم گلخانه

ک) انواع گلخانه

ک-1) اسکلت گلخانه

ک-2) پوشش گاخانه

گ) فاکتورهاي اساسي رشد گياه

گ-1) نور

گ-2) درجه حرارت

ل) محل مناسب گلخانه

م) بازار مشتريان

م-1) مقدمه

و) پيامد نصب تجهيزات مدرن

ه) مبارزه ي بيولوژيکي

ي) پايان


مقدمه





نرخ بالاي رشد جمعيت از يك سو و كاهش وسعت اراضي حاصلخيز به دليل توسعه روزافزون شهرها و مناطق صنعتي از سوي ديگر، ضرورت استفاده بهينه از امكانات موجود را بيش از پيش مي‌نمايد. بطور كلي افزايش توليد محصولات كشاورزي به دو طريق ميسر مي‌باشد ،‌يكي از طريق افزايش سطح زير كشت و ديگري افزايش عملكرد محصول در واحد سطح. روش اول بنابر دلايل فوق‌الذكر قابل اجرا نيست، لذا بايستي با استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد نسبت به افزايش ميزان

توليد در واحد سطح اقدام نمود. توليد صيفي‌جات گلخانه اي يكي از مصاديق توليد بيشتر در سطح كمترمي‌باشد. يكي از محصولاتي كه در كشت گلخانه‌اي صيفي‌جات مورد توجه قرار گرفته است، خيار تيريپلوئيد مي‌باشد كه هر بوته آن در يك دوره كشت به طور متوسط بيش از بيست و دو كيلو گرم محصول توليد مي‌نمايد. بذر اين خيار هيبريد بوده و خيار حاصله پارتنوكارپ ( بدون تخم ) و قلمي خواهد بود. به دليل مسدود بودن محيط ، كنترل شرايط اقليمي از قبيل دما و رطوبت و همچنين آفات و امراض به راحتي مقدور بوده و دوره رشد محصول حدود شش ماه به طول مي‌انجامد. در اين دوره محصول هر سه روز يك بار قابل چيدن است.



كشت صيفي جات در گلخانه به صورت رديفي و آبياري به روش قطره اي صورت مي‌گيرد . فاصله كاشت بذر در روي رديف ها 15 تا 20 سانتي‌متر و فاصله رديف‌ها از يكديگر 80 تا 100 سانتي‌متر در نظر گرفته مي‌شود. دماي مناسب گلخانه براي رشد مطلوب بوته ها 22 تا 28 درجه سانتي‌گراد بوده و بايستي توجه داشت كه افزايش بيش از حد رطوبت نسبي در گلخانه باعث تشديد بروز و گسترش امراض قارچي گوناگون مي‌گردد. بديهي است كه در صورت مشاهده نشانه هاي بيماري بايستي سريعا نسبت به سمپاشي و كنترل آن با سموم قارچ كش مناسب اقدام نمود.

* * *



بنابراين مهمترين دستاوردهاي كشتهاي فشرده گلخانه اي عبارتند از :



1 – امكان توليد مستمر محصولات در تمام طول سال بدون تأثير محدوديتهاي موجود بخصوص در مناطق سرد با طول فصل كشت كوتاه .

2 – بهره وري صحيح و افزايش بهره وري از امكانات محدود آب و خاك بخصوص قطعات و اراضي كوچك غير اقتصادي .

3 – بازدهي تثبيت شده با توجه به كنترل عوامل توليد شامل رطوبت، درجه حرارت، تهويه و نور.

4 – كاهش خسارت و تأمين امنيت توليد با توجه به كنترل عوامل سوء محيطي در يك محيط بسته.

5 – ايجاد اشتغال مفيد و مولد در جامعه .



رسيدن به اين هدف زماني حاصل مي شود كه...


مشخصات فني گلخانه در حد استاندارد و يا حداقل نزديك به اين معيار رعايت شده باشد. به همين منظور طراحي گلخانه در محيطي با قابليت جذب نور مطلوب و نيز طراحي محيط آن و استفاده از تأسيسات مورد نياز جهت كنترل فاكتورهاي محيطي نظير درجه حرارت و رطوبت و تنظيم يكنواخت اين عوامل در سطح كم امري اجتناب ناپذير است.

نكته مهم ديگر در طراحي و نصب تأسيسات داخلي لزوم توجه به استفاده حداكثر از

توانايي تشخيص گلخانه ها و محل مناسب براي احداث گلخانه فضاي موجود جهت سهولت

انجام امور زراعي و نگهداري مربوطه مي باشد.




مفهوم گلخانه


به ساختماني اطلاق مي شود كه با مواد شفاف براي عبور طبيعي نور جهت رشد و نمو گياهان پوشانده شده است. اين ساختمان بطور مصنوعي گرم مي‌شود و با ديگر ساختمان هاي مناسب پرورش گياه مثل شاسي‌هاي سرد و بسترهاي گرم متفاوت است زيرا ارتفاع و اندازه كافي براي كاركردن فرد در داخل آن وجود دارد .

به عوامل متعددي در احداث گلخانه ها بايد توجه شود :
1 – مهمترين عامل نور است. تأمين نور براي گياهان گلخانه اي بسيار مهم است. در روزهاي ابري و زمستاني و در مناطقي كه مقدار نور كمتر است از نورهاي مصنوعي استفاده مي كنند و گلخانه ها بايد در جهتي ساخته شوند كه در جهت نور باشند .
2 – تأمين حرارت : بهترين نوع سوخت گاز است اما برخي افراد از گازوئيل و نفت استفاده مي‌كنند، اما تميزترين سوخت گاز است.
3 – مساحت گلخانه ها را مي توان بسته به سليقه خود انتخاب كرد. مي‌توان مساحت زياد در نظر گرفت يا اينكه گلخانه ها را با مساحت هاي كوچكتر تشكيل داد. بستگي به تأمين گرما در گلخانه و سليقه خود شخص و شكل زمين دارد .
4 – استفاده از بادشكن: بهتر است گلخانه ها به صورتي ساخته شوند كه جهت باد را منحرف كند و در جهت باد نباشد. مي‌توان ديوارچيني كرد ولي هزينه زيادي دارد و يا از درختان بادشكن مانند سرو ، كاج و چنار استفاده كرد. البته بايد فاصله گلخانه تا اين درختان 5/2 برابر طول درختان باشد. مثلاً اگر طول درخت 20 متر باشد طول فاصله گلخانه تا اين درختان 50 متر انتخاب شود.


در گلخانه CO2 5-تأمين

6 – تأمين رطوبت كافي در گلخانه

7–استفاده از خاك مناسب : قبل از كار و آغاز كشت ابتدا خاك بايد آزمايش شود تا ازلحاظ عناصر غذايي و مقدار كوددهي مناسب اطمينان حاصل كرد و بهتر است در گلخانه از خاكهاي سيلتي استفاده كنيم يعني خاك بايد داراي زهكش مناسبي باشد


آشنايي با انواع گلخانه ها از جهت شكل و ساختمان


امروزه گلخانه هاي شيشه‌اي از پرهزينه ترين انواع گلخانه ها هستند. گرچه چنين ساختمانهايي 100 سال يا بيش از اين دوام مي آورند منتهي بدليل مصرف سوخت زياد هزينه متوسط توليد و نگهداري آنها به مراتب بيش از گلخانه هاي ساخته شده با ورقه‌هاي نازك پلاستيكي است. با توجه به كاربرد چند نوع گلخانه شيشه‌اي طراحي مي‌شود. در گلخانه هاي يكطرفه و دو طرفه بهترين استفاده از نور خورشيد به عمل مي‌آيد ولي امروزه اين سبك ها به ندرت بكار مي رود. نوع ديگري از گلخانه هاي طرح بهم پيوسته (جوي و پشته) كه متشكل از چندين گلخانه است كه از ديواره ها بهم متصل است. منتهي ديواره ها برداشته شده و عملاً ساختماني پديد مي‌آيد كه داراي فضاي داخلي بزرگ و واحد است كه منجر به كاهش نيروي كار و كاهش هزينه اتوماسيون و كاهش مصرف سوخت و مديريت راحت تر مي‌شود.

امروزه متداولترين فرم بصورت كماني (تونلي) متشكل از لوله هاي فلزي گالوانيزه است كه مناسب ترين حالت براي تونلهاي پلاستيكي بوده و به صورت كمانهاي نيم دايره اي به فواصل معين در امتداد هم قرار مي گيرد و توسط اتصالات متعدد طولي و عرضي بهم متصل مي‌شوند. روي كمانها شبكه اي از مفتولها گالوانيزه گرم نصب مي شوند (قابليت كشش) و پوشش پلاستيكي روي اين شبكه مفتولي قرار مي‌گيرد علاوه بر اسكلتهاي Quonset منفرد كه مهمترين مزيت آنها جلوگيري از اشاعه بيماري در شرايط حاد به ساير واحدها مي باشد، گاهي اسكلتهاي كماني را بصورت بهم پيوسته مي‌سازند. در اين وضعيت پايه واحدها مشترك بوده و در محل تقاطع كمانهاي سقفي ناودانهايي جهت هدايت آب باران و برف تعبيه مي‌شود. عمل تهويه در چنين واحدهايي با استفاده از دريچه هاي سقفي و جانبي كه به اهرم هاي بالا برنده مجهز مي‌باشند انجام پذير است . در احداث چنين واحدهايي لزوم بكارگيري سيستم حرارتي قوي جهت جلوگيري از افت شديد حرارت در شبهاي سرد زمستان احتياج است. چون ايجاد نقص موقتي و جزئي در قسمتي از سيستم حرارتي به شدت به كل واحد تأثير مي گذارد. البته معمولاً بدليل وجود سطح كمتر كه در معرض فضاي خارج قرار مي گيرد اتلاف حرارت كاهش خواهد يافت.
دسته بندی: کارآفرینی » کشاورزی و زراعت

تعداد مشاهده: 1578 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: pps

تعداد صفحات: 47

حجم فایل:1,820 کیلوبایت

 قیمت: 39,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: